Sagen om Scandinavian Star skal for retten - og det har Mike i Korsør ventet længe på

Efter 33 år er overlevende og pårørende bevilliget fri proces fra staten i en sag, der skal afgøre om Søfartsstyrelsen skal betale erstatning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

159 mennesker omkom i forbindelse med branden på færgen Scandinavian Star i april 1990. 

Skibet sejlede fra Oslo og var på vej til Frederikshavn, da der opstod brand på skibet.

Siden da har der været stor mystik om, hvordan branden opstod, og hvem der har ansvaret. 

Nu har en gruppe af de overlevende og pårørende efter 33 år fået bevilliget såkaldt fri proces af staten. Det betyder, at der bliver nedlagt søgsmål mod Søfartsstyrelsen for ikke at have kontrolleret skibets sikkerhed inden branden. Det skriver Politiken. 

Læs også
Politisk flertal:
Scandinavian Star skal undersøges igen
Læs også
Politisk flertal:
Scandinavian Star skal undersøges igen

Det glæder Mike Axdal fra Korsør, der selv var ombord på skibet og mistede sin far og bror i branden. Han er én af i alt 45 personer, der kræver godtgørelse fra staten.

- Det er en befrielse, men jeg har det også dårligt med, at det system, som vi skal stole på, bevidst forsøger at skjule noget, siger Mike Axdal.

33 års kamp for sandheden

Mike Axdal er talsmand for den danske støtteforening, og han har siden ulykken kæmpet for at finde frem til sandheden om, hvordan ulykken kunne ske.

Han var ikke i tvivl om, at der var noget galt, da han for 33 år siden satte sine ben ombord på det skib, der for altid forandrede hans liv.

- I forhold til det sikkerhedsmæssige var det et skib, der var meget nedslidt i forhold til andre skibe, jeg havde kendskab til. Skibet burde have haft en wire på og været trukket til ophug. Det skulle ikke have sejlet med passagerer, siger Mike Axdal. 

Mike Axdal er overbevist om, at myndighederne ikke har handlet, som de skulle. Han har derfor kæmpet for at stille nogen til ansvar. Dette har blandt andet resulteret i, at det i retten altså skal afgøres, om Søfartsstyrelsen er ansvarlig og skal betale erstatning for ikke at have gennemført en havnestatskontrol af Scandinavian Star inden branden.

En rapport slog i september sidste år fast, at styrelsen skulle have foretaget en havnestatskontrol af skibet, inden det sejlede med passagerer første gang i Danmark 1. april 1990. Det var kun en uge før den fatale påsatte brand, som altså stadig er uopklaret.

Mike Axdal har siden ulykken i 1990 kæmpet for at den påsatte brand på færgen Scandinavian Star undersøges til bunds.
Mike Axdal har siden ulykken i 1990 kæmpet for at den påsatte brand på færgen Scandinavian Star undersøges til bunds.

Penge læger ikke alle sår

I alt er der 45 overlevende og pårørende, der kræver godtgørelse på 450.000 kroner per person. Det kan ende med, at staten skal udbetale 20 millioner kroner, hvis de pårørende får medhold i sagen. Sker det, kan de andre, der også blev berørt af branden, også stille samme krav.

Det er dog ikke pengene, det kommer an på, mener Mike Axdal. 

- Jeg ville gerne bytte og have været det her foruden. Jeg har immervæk arbejdet i 33 år på den her sag, og det vil vare ved indtil den dag, jeg ikke lever mere. Det er en sag, der lever i ens underbevidsthed dag og nat, fortæller han.

Læs også
Overlevende fra Scandinavian Star: Jeg er tom indvendig
Læs også
Overlevende fra Scandinavian Star: Jeg er tom indvendig

Mike Axdal er selv overbevist om, at de vil vil vinde sagen, men det er dog kun en ringe trøst i forhold til, hvad han har mistet.

- Min far og min bror er en mangelvare rigtig mange gange om året. Det er til fødselsdage, til jul og andre mærkedag. Jeg har lært at leve med, at det er sådan, men det er et stort savn, siger Mike Axdal.

Sagen forventes at komme for retten i 2024 eller 2025.

Derudover er en uvildig taskforce i gang med en rapport, der skal afsøge reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star. Den 1. september fik taskforcen desuden mandat til at undersøge Søfartsstyrelsens rolle i sagen.


Nyhedsoverblik