S om Venstres Storebæltsidé: Regnestykket hænger ikke sammen

En række Venstre-folk med Lars Løkke Rasmussen i spidsen vil sænke prisen for pendlere over Storebæltsbroen. Socialdemokraterne kalder regnestykket vidtløftigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sæt prisen for at pendle over Storebælt ned med 40 procent. Sådan lyder det tirsdag fra en række fremtrædende Venstre-politikere med formand Lars Løkke Rasmussen i spidsen.

Hos regeringens største parti, Socialdemokraterne, ser man gerne på, om det kan gøres billigere at pendle over Storebælt, men transportordfører Rasmus Prehn mener ikke, at det er så enkelt at give pendlerrabat.

- Foreløbig synes vi, at det regnestykke, som Lars Løkke Rasmussen og Venstre lægger frem, ser lige lovligt vidtløftigt ud, siger Rasmus Prehn til DR Fyn og uddyber:

- De vil sætte pendlertaksten ned, og så taler de også om en skatterabat i form af et større fradrag. Vi er ikke sikre på, at regnestykket ser helt så billigt ud, som Venstre lægger op til.

S frygter togpendlerne falder fra

Rasmus Prehn peger også på, at en ændret brotakst kan få afledte effekter. Socialdemokraterne frygter eksempelvis, at pendlerrabatten vil betyde, at færre pendlere vil benytte DSB og dermed påvirke statsbanernes samlede regnskab i negativ retning.

Venstre ønsker at sænke prisen på et pendlerkort med knap 1.000 kroner. Derudover vil partiet øge befordringsfradraget fra 90 kroner til 110 kroner.

Pengene skal komme fra Storebæltsforbindelsens nuværende økonomi samt fra Venstres pulje til skattelettelser, som partiet har sat af på sit finanslovsudspil.

- Vi tror, at pengene kan findes indenfor Storebælts nuværende budget. Derudover tror vi, at forslaget vil betyde, at flere pendlere vil benytte broen, som derfor vil få flere indtægter, forklarer det fynske folketingsmedlem Lars Christian Lilleholt til DR Fyn.

Frem med regnemaskinen

Venstre er den del af forligskredsen, som står bag den nuværende aftale om Storebæltsforbindelsen, og dermed har partiet ikke flertal for sit forslag før efter et folketingsvalg.

Hvis Socialdemokraterne skal med på pendlervognen, skal regnemaskinen på overarbejde, forklarer partiets transportordfører.

- På Fyn er der eksempelvis et stort ønske om at udvide motorvejsnettet, og hvis der skal være råd til det hele, er vi nødt til at prioritere. Derfor kan det være svært at gøre det billigere at rejse over Storebælt, men lad os nu få det regnet igennem. Så må vi se, hvad der kan lad sig gøre, siger Rasmus Prehn.

Cirka 26.000 personbiler krydser dagligt Storebæltsbroen.


Nyhedsoverblik