Formanden for Region Syddanmark, Carl Holst (V), mener, at broafgiften på Storebælt skævvrider Danmark.
Hans eget parti har været med i alle forlig om Storebæltsbroen. Nu raser formand for Region Syddanmark Carl Holst (V) mod broafgiften på Storebælt, skriver Fyens Stiftstidende i sin kampagne 'Broafgift - nej tak!'.
- Den er vores betalingsring, der skævvrider Danmark. Men det mangler de forståelse for i København. Anderledes var det, da regeringen droppede betalingsringen i hovedstaden, siger Holst, der stiller op til folketingsvalget og stopper som regionsrådsformand.
Borgmester: Sammenligning holder ikke
Betalingsringen var en del af regeringsgrundlaget, da S-R-SF-regeringen tiltrådte. Formålet var at begrænse biltrafikken i hovedstaden. Ringen blev i 2012 droppet efter skarpe protester fra blandt andet en række københavnske omegnsborgmestre.
En af dem var borgmesteren i Herlev, Thomas Gyldal Petersen (S). Han mener ikke, at Carl Holsts sammenligning med broafgiften holder.
- Betalingsringen ville jo skille et sammenhængende byområde, mens Storebælt historisk har skilt Sjælland fra resten af landet, siger borgmesteren, der ellers ikke vil gå ind i den aktuelle debat om broafgiften.
Broen som malkeko
Carl Holst peger på, at formålet med broen var at binde Danmark sammen.
- Det modarbejdes af, at Folketinget holder broafgiften kunstigt oppe ved at bruge broen som en malkeko, siger han til Fyens Stiftstidende.
Folketinget har i 2 omgange forlænget tilbagebetalingstiden på broen. Frem til 2022 skal ni milliarder kroner fra betalingsanlægget gå til infrastrukturinvesteringer i hele landet, hvilket forsinker gældsafviklingen med 5-6 år.
Før sommerferien blev yderligere ét år lagt til for at skaffe en milliard kroner til en vækstpakke med lempelser til erhvervslivet.