Redningsaktion på Storebælt: Sund & Bælt forklarer nu det trafikale kaos

Myndighederne har fået kritik for trafikkaosset under nedlukningen af Storebæltsbroen. Derfor forklarer Sund & Bælt nu, hvad der skete.

Tusindvis af mennesker havnede i kilometerlange køer, da Storebæltsbroen blev lukket helt i fire timer den 12. november.

Myndighederne har efterfølgende fået en del kritik for det trafikale kaos. Derfor fortæller Sund & Bælt nu, hvad der skete den lørdag, hvor trafikken blev lammet i flere timer.

- Jeg tror, at vi havde den samme dumme dag som de af vores kunder, som oplevede at holde stille. Det var jo en rigtig øv dag, siger Jens Kjær Nielsen, der er chef for betalingsanlægget ved Storebæltsbroen.

Jens Kjær Nielsen forklarer, at alle betalingsanlæggene ikke kunne åbnes grundet flaskehals.
Jens Kjær Nielsen forklarer, at alle betalingsanlæggene ikke kunne åbnes grundet flaskehals. Foto: Martin Stilling - TV2 ØST

Årsagen til lukningen af broen var en redningsaktion, der gik i gang omkring klokken 09.00 lørdag morgen. Broen blev delvist åbnet igen omkring klokken 13.00, men trafikken var først helt tilbage på sporet klokken 19.15.

- Nogen har oplevet, at den har været helt lukket. Andre har måtte holde i kø i timer.

Genåbningen møder kritik

Det er særligt meldingen om, at broen genåbnede klokken 13.00, der har fået kritik. Nogle billister holdt nemlig forsat stille i timevis. For da broen blev genåbnet, var det kun med ét farbart spor i begge retninger mellem Sjælland og Sprogø.

Trafikken fra Sprogø blev ledt over i det nordgående spor, hvilket betød, at trafikken fra Sjælland også kun havde et spor at køre i.

- Når vi laver en åreledning, så har vi kun den halve kapacitet. Så gør man jo det, at man lukker for det ene spor, og så kører man i begge retninger. I det her tilfælde var det i det nordlige spor, at så kører man i begge retninger, forklarer Jens Kjær Nielsen.

redningsaktion på Storebælt
Læs også
Redningsaktion på Storebælt - det lavede politiet
redningsaktion på Storebælt
Læs også
Redningsaktion på Storebælt - det lavede politiet

- Så er vi nødt til at lukke nogle af banerne. Det er der selvfølgelig nogen, der bliver sure over, fordi vi skal bare igennem hurtigst muligt. Der er det, man skal huske, at det er ikke betalingsanlægget, som er flaskehalsen. Det er sammenfletningen.

På grund af flaskehalsen kunne Sund & Bælt ikke åbne alle betalingsanlæggene. Det betød, at dem i de yderste spor havde svært ved at komme fri. Det evalueres der på nu.

- Det er en problematik, vi har, når vi skal åbne op halvt. Det prøver vi at kigge på, hvordan vi kan gøre det her bedre.

Flere måtte holde i kø i flere timer, da Storebæltsbroen lukkede.
Flere måtte holde i kø i flere timer, da Storebæltsbroen lukkede. Foto: Ivan Nielsen - TV2 ØST

Muligheden for at lede trafikken over i modsatte vejbane på broen ved ulykker er kun et par år gammel. Så selvom det for dem, der holdt i køen, ikke virkede effektivt, så sikrede det en hurtigere åbning.

- Det betyder faktisk, at hvor vi sidste år eller for nogle år siden ville have haft helt lukket, så i den mellemliggende periode fik vi faktisk 14.000 biler over.

Evaluerer forløbet

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi mødtes i dag med alle involverede parter til en evaluering af forløbet.

Nedlukning Storebælt
Læs også
Roser politiet for at lukke Storebælt: - Det rigtige at gøre
Nedlukning Storebælt
Læs også
Roser politiet for at lukke Storebælt: - Det rigtige at gøre

- Det er jo i princippet lidt det hele. Altså hele det tværfaglige myndighedsarbejde der har været i forbindelse med brolukningen, men selvfølgelig kigger vi også på de vejforanstaltninger, der var. Altså de trafikaleproblemer som det gav anledning til, siger politiinspektør Tom Trude.

Politiet regner med, at der kommer en redegørelse torsdag.

- Nu har vi brugt dagen i dag på at sige, den her situation der tog så lang tid at få tilendebragt, det gav jo hvert fald nogle ret kraftige udfordringer i forhold til vores infrastruktur. Det skal vi selvfølgelig prøve at afhjælpe på bedst mulig måde.