Rapport: Økonomi får løft af gratis Storebæltsbro

Der er mange penge at vinde for samfundet, hvis transport over Storebæltsbroen bliver gratis, viser ny rapport.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

For første gang belyses samfundsgevinsten ved at fjerne eller reducere brotaksten på Storebæltsforbindelsen. Ifølge en ny rapport fra analysefirmaet Grontmij, bestilt af Fynsk Erhverv, vil samfundsøkonomien blive forbedret med 30 milliarder kroner, hvis man fjerner brotaksten på Storebælt, skriver Fyens Stiftstidende.
 
Det sker på grund af markant flere pendlere, større samhandel og en generelt øget mobilitet til gavn for både private og erhvervsliv.
 
Reducerer man afgiften med 25 procent og fjerner den, når gælden er betalt i 2030, vil merværdien være på 16,8 milliarder kroner.
 
- Hvis man troede, at det ville give en dårligere samfundsøkonomi at fjerne brugerbetalingen på broen, så maner vores rapport det i jorden, siger analysechef for Grontmij Brian Gardner Mogensen.
 
Det er primært et massivt trafikspring, som er udslagsgivende for konklusionen i rapporten, som omhandler perioden 2015 til 2049.
 
- Der vil komme mellem 6 og 7,7 millioner flere årlige trafikanter på broen, og deres gevinst i form af mindre eller ingen broafgift opvejer de manglende indtægter til staten, siger han.
 
- Men hvem skal så betale?
 
- Det er op til politikerne, siger analysechefen.
 
I efteråret kunne en begejstret transportminister Magnus Heunicke (S) offentliggøre en rapport, som viste, at broen har givet en værdi på 379 milliarder til samfundsøkonomien.
 
Den nye analyse tager udgangspunkt i de samme tal, men viser altså, at værdien af broen er endnu større, hvis man gør den gratis eller reducerer taksterne. Det får dog ikke ministeren til at love lavere takster. Han peger på, at der fortsat er en gæld på cirka 24 milliarder på broen og udgifter til vedligeholdelse.
 
- Forslaget vil vælte regningen over på alle danskere frem for på brugerne af Storebæltsforbindelsen, og jeg vil ikke være med til at hæve skatterne eller sænke det offentlige forbrug, skriver ministeren i en skriftlig kommentar.
 
Han lover dog at studere analysen grundigt.


Nyhedsoverblik