Politikere vil til bunds i færgeskandale

Byrådet i Slagelse vil have undersøgt hele sagen omkring købet af den tidligere storebæltsfærge M/F Broen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nu vil politikerne have undersøgt hele sagen omkring million-udgifterne i forbindelse købet af den tidligere storebæltsfærge M/F Broen. 

Det besluttede et enigt Økonomiudvalg i Slagelse Kommune tidligere i dag.

- Vi er nødt til at få lavet et notat, hvor vi kortlægger både det politiske og administrative forløb. Vi skal simpelthen have undersøgt, hvordan det kunne gå så galt. Det må ikke ske igen. Vi er ude på dybt vand økonomisk, fastslår Jørgen Grüner (SF), der er medlem af Økonomiudvalget.

Istandsættelse vil koste 243 millioner kroner

Politikernes reaktion kommer efter, at Slagelse Kommune har haft eksterne konsulenter til at vurdere færgen hen over sommeren. Regnestykket fra konsulenterne er dystert for den økonomisk trængte kommune. 

Det vil koste helt op til godt 243 millioner kroner at få sat færgen i tiptop stand, så den kan bruges som museum og kulturelt samlingssted, vurderer de eksterne eksperter. Det vil være billigst bare skrotte færgen. Det vil koste 9,3 millioner kroner.

Kommunen har allerede brugt godt 17 millioner kroner på at købe færgen og lægge den op i en kæmpe sandkasse i et færgeleje i Halsskov Færgehavn.

quote Færgen fremtid kommer til at indgå i de kommende budgetforhandlinger

Jørgen Grüner (SF), byrådsmedlem, Slagelse.

- Jeg har en stor interesse i at finde ud af, hvordan sådan en sag kan gå igennem systemet, siger borgmester Knud Vincents (V), der samtidig erkender, at politikerne også må kigge indad. Det var et enigt byråd, der vedtog at købe færgen.

- Men kvaliteten i sagsfremstillingen har været for ringe. Der er blandt andet mangler i journaliseringen. Jeg bliver også nødt til at finde ud af, om der er andre embedsmænd, der kan indgå kontrakter på 10 millioner kroner på kommunens vegne, sådan som det er sket i denne sag, lyder det fra borgmesteren.

Læs også
Gammel færge kan koste skatteborgerne 243 millioner kroner
Læs også
Gammel færge kan koste skatteborgerne 243 millioner kroner

Politikerne har nu givet sig selv en tænkepause til at finde ud af, om færgen fra 1952 skal skrottes, eller om den har en fremtid i Halsskov Færgehavn.

- Færgen fremtid kommer til at indgå i de kommende budgetforhandlinger mellem partierne i byrådet. Det er den eneste rigtige måde at gøre det på. Det respekterer den proces, vi har omkring budgetlægningen, forklarer Jørgen Grüner (SF).

Borgmester Knud Vincents (V) tilføjer.

- Vi skal have undersøgt alle muligheder. Vi skal ikke træffe forhastede beslutninger, som det nok tidligere er sket i forbindelse med hele færge-projektet, fastslår Knud Vincents (V).

Eksperter advarede mod købet

Flere eksperter advarede i det tidlige forår på TV2 ØST politikerne i kommunen imod konsekvenserne af købet af færgen fra 1952. De forudså endog meget store vedligeholdelsesudgifter.

De fik ret.

På baggrund af TV2 ØST's afsløringer satte kommunen i forsommeren de eksterne konsulenter til at se nærmere på færgen. De fik til opgave at undersøge fem scenarier:

  1. M/F Broen lægges som dykkervrag uden for indsejlingen til Halsskov Færgehavn.
  2. M/F Broen skrottes - der laves hul i spunsen og skibet trækkes til skrotning.
  3. M/F Broen forbliver som vartegn, og det sikres mod forfald ved overfladebehandling og udtørring - for at hindre korrosion indefra.
  4. M/F Broen sikres og der udføres miljøsanering således, at det sikres, at den kan bruges til kulturelle formål som f.eks. koncerter, receptioner eller udstillinger m.m.
  5. M/F Broen renoveres fuldstændigt så den fremstår i tæt på original stand og kan benyttes som bygning iht. bygningsreglementet.


Nu er der blevet sat pris på de fem muligheder:

  • Regningen for det første scenarie – at færges bliver sænket ud for færgehavnen og bruges som dykkervrag - løber op i 24,7 millioner kroner.
  • Scenarie nummer to – at få skrottet færgen - er den billigste. Det kommer til at koste 9,3 millioner kroner.
  • Konsulenter vurderer, at scenarie nummer tre, at færgen sikres mod yderligere forfald - uden at den åbnes for offentligheden - koster godt 19 millioner kroner.
  • Scenarie nummer fire, at gøre færgen klar til mindre kulturelle formål, vil koste næsten 66,3 millioner.
  • Scenarie fem, hvor færgen restaureres tilbage til fordums stolthed, vil udløse en regning i omegnen af 242.804 millioner kroner – lige under en kvart milliard kroner.