Mobile autoværn skal forhindre lange bilkøer på Storebæltsbroen

Storebælt A/S tager tirsdag hul på en række arbejder, der skal give bedre sikkerhed for både trafikanter og medarbejdere på Storebæltsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvis et uheld spærrer begge spor i en enkelt retning på Storebæltsbroen, så kan det tage timevis, før trafikken igen kan bevæge sig. 

Det tager nemlig helt op til fire timer at flytte trafikken over i modsatte vejbane, så bilerne kan komme forbi. 

quote Timelange trafikkøer har store omkostninger for samfundsøkonomien

Finn Raun Gottfredsen, projektchef, Storebælt A/S

Men et nyt mobilt autoværn skal være med til at sikre, at køerne i fremtiden kan blive afviklet langt hurtigere i tilfælde af uheld.

Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse. 

- Ingen bilister synes, det er morsomt at holde i kø, og timelange trafikkøer har store omkostninger for samfundsøkonomien, når tusindvis af biler og godstransporter holder stille, siger Finn Raun Gottfredsen, der er projektchef i Storebælt A/S, i pressemeddelelsen. 

- De mobile autoværn er derfor en løsning, hvor vi kan få trafikanterne hurtigere over forbindelsen ved større uheld, som lukker broen i flere timer i den ene retning. 

Her skal de mobile autoværn placeres - artiklen fortsætter under kortet.

 
  Foto: Sund & Bælt

Større sikkerhedspakke på vej

Tirsdag tager Storebælt A/S så hul på de første arbejder, der omfatter at sætte mobile autoværn op flere steder på broen. Med dem tager det kun cirka 30 minutter at lede trafikken over i modsat vejbane ved større uheld eller omfattende vej- og renoveringsarbejde på broen.  

Autoværnene vil for eksempel også kunne bruges under eventuelle motionsløb og cykelløb. På den måde kan biltrafikken blive generet mindst muligt, lyder det fra Sund & Bælt. 

Foruden de mobile autoværn opgraderer Storebælt A/S også skilte og trafikovervågning på broen. Der bliver sat nye såkaldte skilteportaler op på både øst- og vestbroen, som kan give bilisterne besked, hvis hastighedsgrænsen for eksempel er sat ned.

Og så skal teknologien på broen på sigt også opgraderes, så man døgnet rundt kan registrere, hvis køretøjer på broen er standset, hvis der er personer på kørebanen, eller hvis der er en spøgelsesbilist på broen. 

Forventningen er, at de mobile autoværn kan tages i brug til næste år. 

Fakta om den nye sikkerhedspakke på Storebæltsbroen: