Mindre kø over Storebælt - mobile autoværn gøres klar

Mandag begynder arbejdet med at opsætte mobile autoværn på Storebæltsbroen. De skal sikre, at trafikken glider hurtigere ved store uheld.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når et uheld spærrer begge spor i en retning på Storebæltsbroen, kaster det en lang række problemer efter sig. For oprydningen danner kø og tager tid - og tid er som bekendt lig med penge.

Ifølge Sund & Bælt kan det i dag tage fire timer at flytte trafikken over i det modsatte vejbane. Men nu er der en løsning på vej, som letter turen for de mange køretøjer. Sund & Bælt er nemlig i dag begyndt at opsætte mobile autoværn, som på cirka 30 minutter kan lede trafikken over i den modsatte vejbane.

- Det er til stor gene for vores kunder at holde i kø, og det har store omkostninger for økonomien, når godstransporter holder stille. Det vil vi gerne lave om på, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

brandbil4.jpg
Læs også
Højteknologisk brandbil skal slukke brande på Storebæltsbroen
brandbil4.jpg
Læs også
Højteknologisk brandbil skal slukke brande på Storebæltsbroen

De mobile autoværn kan samtidig bruges, når der skal skabe større sikkerhed i forbindelse med arbejde på broen. De kan også sikre, at biltrafikken generes mindst muligt i forbindelse med for eksempel sports- og motionsarrangementer.

Her vil de fire mobile autoværn blive placeret.
Her vil de fire mobile autoværn blive placeret. Foto: Sund & Bælt

80 kilometer i timen

I alt opsættes der fire mobile autoværn. De to første mobile autoværn gøres klar denne måned ved Halsskov og Sprogø Øst, men de ved Sprogø Vest og Knudshoved vil stå klar i januar.

Når autoværnene tages i brug, kan trafikken afvikles som dobbeltrettet trafik, mens der for eksempel ryddes op i de to spor, der er spærret. Her vil hastighedsgrænsen være nedsat til 80 kilometer i timen, mens man i selve overledningen skal ned på 50 kilometer i timen.


Selvom de mobile autoværn vil kunne lette trafikken, er det dog ikke ved alle uheld, de vil blive brugt.

- Det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte situation, om aktivering af de mobile autoværn er en løsning. Lukker et uheld kun forbindelsen kortvarigt, vil det kunne være til større gene end til gavn, da den samlede forsinkelse for bilisterne vil kunne blive større grundet nedsat hastighed og trafikkapacitet, forklarer Lars Fuhr Pedersen.

Lastbil i brand
Læs også
Storebæltsbroen lukkede i flere timer - massiv kø
Lastbil i brand
Læs også
Storebæltsbroen lukkede i flere timer - massiv kø

I forbindelse med montering af overledningerne vil der to gange i december udføres totalspærringer, da overledningerne skal afprøves, inden de tages i brug. Det sker natten til fredag den 11. december og natten til tirsdag d. 15. december i tidsrummet mellem klokken 01 og 04:30.


Nyhedsoverblik