Scarlett Fahrah har sammen med resten af klassen fået en særlig opgave i denne uge.
De skal finde ud af, hvordan man kan gøre deres vej til skole mere sikker. Og her kommer programmering ind i billedet.
Scarlett Fahrah og hendes kammerater går i 6. klasse på Hvilebjerg Skole i Sørbymagle, som ligger syd for Slagelse. Torsdag deltog de i Engineering Day.
Her skulle eleverne via modeller og nye ideer bruge programmering og såkaldte mikro:bits til at lave løsninger, der skal gøre deres vej til skole mere sikker. Micro:bits er en slags mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken.
Artiklen fortsætter under billedet.
Derfor skulle eleverne overveje, hvor og hvordan de ville bruge micro:bits til at forbedre trafiksikkerheden omkring deres egen skole.
Et eksempel kunne være en cykelsensor, som elever kunne programmere til at blinke, når den registrerede, hvis en bil kom bagfra.
Dagens programmering har Scarlett Fahrah fået meget ud af.
- Jeg synes, jeg lærer meget om det her med programmering og at bruge fantasien mere, sådan så man tænker rigtig meget og arbejder mere. Man bliver bedre til at arbejde sammen med andre og bedre til at programmere micro:bits og sådan noget, siger hun.
- Jeg synes, det er rigtigt sjovt, fordi vi får lov til at tænke ud af boksen og bare lave det, vi vil med micro:bits, så det, synes jeg, er rigtig fedt, tilføjer hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
På skolen i Sørbymagle har en lille gruppe af eleverne for eksempel fået en idé til en sensor, som skal advare fodgængere om trafik i et skarpt sving.
Artiklen fortsætter under billedet.
Anja Lyderik er lærer for 6.b, og hun er glad for, at eleverne kan eksperimentere med naturfag på denne måde.
- Jeg synes, det er så godt, at de får lov til at eksperimentere. De får lov til at undersøge og bruge teknologien og programmering i en konkret sammenhæng, siger hun.
Elever i hele landet har Engineering Day på skoleskemaet i denne uge. Det bliver arrangereret af Engineer the Future i samarbejde med Naturvidenskabernes hus.
- Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag, udtaler Ghita Wolf Andreasen, som er direktør i Engineer the Future, i en pressemeddelelse.
- Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet, tilføjer hun.
Tanken med dagen er, at eleverne kan prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode.
De skal bruge matematik og naturfag til at udtænke, konkretisere og konstruere løsninger, som kan forbedre trafiksikkerheden.