Kritik af Trafikstyrelsen - lastbilhænger rev sig løs på tog på Storebæltsbroen

Trafikstyrelsen gav grønt lys til at bruge en holder på togvogne, selvom de ikke havde set dokumentation for, at den kunne holde lastvognhængere fast.

Det kunne meget vel være endt i en ulykke, da en lastbilhænger i 2021 rev sig løs på en togvogn, der var på vej over Storebælt. Og det var en fejl, der muligvis kunne være undgået.

Sådan er nogle af konklusionerne i en rapport, der torsdag er udgivet af Havarikommissionen.

Rapporten er udgivet på årsdagen for hændelsen, der fandt sted om eftermiddagen den 13. januar 2021.

quote Havarikommissionens klare vurdering er, at Trafikstyrelsen ikke har gjort deres job ordentligt i den her sag. Derfor har jeg bedt om, at der bliver lavet en kritisk gennemgang af Trafikstyrelsens håndtering af sagen

Benny Engelbrecht (S), transportminister

Her slog en bilist på vej over lavbroen på Storebælt alarm til 1-1-2, da han så, at en lastbilhænger på en lommevogn på broen havde revet sig løs, og så ud som om den var ved at falde af godstoget.

Heldigvis kom der ikke modkørende tog - men da toget blev standset ved Nyborg Station konstaterede man, at der ikke måtte køre tog hverken venstre eller højre om godstoget, fordi lastbilhængeren stod så skævt på togvognen.

Hændelsen skete i hård kuling, og mindede på mange måder om den store jernbaneulykke i 2019, der ligeledes fandt sted i hårdt vejr i januar måned på lavbroen over Storebælt.

Årsagen var, at en skammel, der skulle holde lastbilhængeren på plads, ikke havde kunnet klare presset, men havde sluppet kongebolten - hovedbolten, der ellers er den, der binder lastbilhængeren fast til lommevognen, som hængeren stod på, viser rapporten fra Havarikommissionen.

Her ses lastvognshængeren på Storebæltsbroen den 13. januar 2021. Der er tale om et billede, som stammer fra en overvågningsvideo, som Havarikommissionen torsdag har offentliggjort.
Her ses lastvognshængeren på Storebæltsbroen den 13. januar 2021. Der er tale om et billede, som stammer fra en overvågningsvideo, som Havarikommissionen torsdag har offentliggjort. Foto: Havarikommissionen

Får skarp kritik

Skamlen og bolten havde været på plads, da toget kørte fra Høje Taastrup tidligere på dagen - og lastbilhængeren stod også som den skulle, da toget kørte ned i Storebæltstunnellen. Den hårde vind på Storebælt har dog betydet, at skamlen havde revet sig løs.

Kommissionen skriver dog, at Trafikstyrelsen tidligere var blevet informeret om problemerne med netop denne type skamler. 

De betød, at netop denne type lommevogne blev taget ud af drift, mens man undersøgte problemerne. 

Problemet med skamlen var, at den ikke kunne holde så godt, hvis presset på skamlen kom ved, at den så at sige blev løftet lodret op fra vognen.

Trafikstyrelsen gav dog grønt lys til at bruge vognene, da det ikke var et krav til dem, at de skulle kunne klare netop denne type pres. Kravene omfattede udelukkende, at vognen skulle kunne klare pres mod siderne, og skamlerne var således godkendt til europæisk brug.

Havarikommissionen kritiserer dog i skarpe vendinger, at man trods viden om det problematiske i situationen alligevel gav tilladelse til at køre med vognene i Danmark.

Sagen er særlig alvorlig, da netop problemer med kongebolte og skamler var årsag til, at otte mennesker omkom ved en togulykke på Storebæltsbroen den 2. januar i 2019, skriver kommissionen. Også ved denne ulykke var en lastbilhænger blevet løftet op fra en lommevogn, før den ramte et modkørende tog.

Sådan så det ud, da et tog i 2019 blev ramt af en lastbilhænger, mens toget var ved at passere Storebæltsbroen.

Trafikstyrelsen havde haft deres viden et helt år før hændelsen i 2021, men da de samtidig havde fået at vide, at problemet var løst, gav de tilladelsen. De så dog aldrig dokumentation for den påstand, oplyser kommissionen, der kritiserer Trafikstyrelsen for deres ageren i sagen.

Rapporten fra Havarikommissionen kommer med en række anbefalinger. Her er en af anbefalingerne, at Trafikstyrelsen fremover skal sikre, at deres dokumentation for godkendelser også omfatter sikkerhedsmæssige risici.

Samtidig bør der indføres fælleseuropæiske krav, så lastbilhængere ikke kan løftes af lommevogne, Godsbaneselskabet DB Cargo skal samtidig sikre, at de bliver bedre til at håndtere sikkerhedshændelser, og får fulgt op, hvis der er problemer, skriver kommissionen.

Minister vil undersøge Trafikstyrelsen

Kritikken fra Havarikommissionen fører nu til, at transportminister Benny Engelbrecht (S) vil have lavet en særlig gennemgang af Trafikstyrelsen arbejde i sagen.

Det siger han i en pressemeddelelse, der er udsendt af Trafikstyrelsen.

- Havarikommissionens klare vurdering er, at Trafikstyrelsen ikke har gjort deres job ordentligt i den her sag. Derfor har jeg bedt om, at der bliver lavet en kritisk gennemgang af Trafikstyrelsens håndtering af sagen, så jeg kan vurdere, hvor det er gået galt, siger ministeren i pressemeddelelsen.

Han understreger, at Trafikstyrelsen er en uafhængig myndighed, men slår samtidig fast, at han som minister skal have tillid til, at de løfter deres opgaver.

- Den tillid har lidt et knæk med den her sag. Derfor vil ministeriet også meget nøje gennemgå, hvordan Trafikstyrelsen følger op på anbefalingerne fra Havarikommissionen, og hvad styrelsen vil gøre for at føre et mere grundigt tilsyn fremadrettet, siger han.

Han understreger, at sagen er alvorlig, fordi den handler om sikkerhed.

- Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at myndighederne er knivskarpe, når det kommer til sikkerhed, og jeg håber også, at DB Cargo vil behandle rapporten med samme alvor, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Han kritiserer samtidig selskabet DB Cargo for at have kørt med vognene, selvom de vidste, at det var problematisk.

- Sikkerhed skal være absolut første prioritet, når man kører gods på jernbanen. Derfor er det helt uacceptabelt, at DB Cargo ikke stoppede al kørsel med de låse, som de vidste ikke holdt traileren fast. Den meget grundige rapport fra Havarikommissionen viser, at det kunne være gået rigtig galt, siger han.