Korsør MadMarked får guld i økologi

Korsør MadMarked har fået tildelt Det Økologiske Spisemærke i guld. For at få mærket skal mindst 90 procent af varerne være økologiske.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er økologien, der er i højsædet på Korsør MadMarked. Faktisk er hele 99,6 procent af alle varer på hylderne økologiske, og det giver nu virksomheden Fødevarestyrelsens Økologiske Spisemærke i guld.

- Det er et skulderklap, at vi nu kan skilte med vores høje andel af økologi. Nu kan kunderne se, sort på hvidt, at alle vores produkter er økologiske, i stedet for kun at tage vores ord for gode varer, siger Kirsten Harboe fra Korsør MadMarked.

Målet er 100 procents økologi

For at få mærket skal over 90 procent af stedets indkøbte varer være økologiske. Målet for Korsør MadMarked er at ramme de 100. Men da de ikke har kunnet få fingrene i en lokalt produceret økologisk-certificeret honning, så rammer de i stedet 99,6 procent.

- Det er vigtigt for os, at alt er økologisk. På den måde behøver kunderne ikke gå og holde øje med alle produkterne. De ved, at det er økologisk, når de kommer herind. Og det synes jeg selv, som forbruger er rart. At jeg ikke skal gå og være på vagt, siger Kirsten Harboe.

Kun et andet spisested i regionen har Det Økologiske Spisemærke i guld, Café InTro i Sorø.

Om Det Økologiske Spisemærke i guld:

Spisesteder med Det Økologiske Spisemærke i guld skal indkøbe mellem 90 og 100 procent økologiske føde- og drikkevarer. Det kræver dokumentation af de økologiske råvareindkøb samt udarbejdelse af en råvarepolitik. I den indgår der også en nødplan, som beskriver, hvad man gør, hvis de føde- og drikkevarer, der bruges i køkkenet, indimellem ikke kan skaffes økologisk. Råvarepolitikken skal være synlig for gæsterne på spisestedet.

Kilde: Fødevarestyrelsen


Nyhedsoverblik