Flere kommuner arbejder lige nu på at sænke hastigheden på Vestmotorvejen.
I Slagelse Kommune foreslår Enhedslisten, at man sætter farten ned fra 130 til 110 kilometer i timen på strækningen mellem Vemmelev og Slagelse.
Flere partier bakker op om idéen, og derfor har Slagelse Kommune besluttet at gå videre til Vejdirektoratet med forslaget.
Ifølge byrådsmedlem Thomas Clausen (EL) vil en lavere fartgrænse gavne flere ting.
- Det handler primært om støj og tage hensyn til mennesker, men det handler også om at tage hensyn til miljøet og klimaet, siger han.
En evig susen
En af de mennesker, Enhedslistens forslag tager hensyn til, er Michael Andersen, der bor cirka 120 meter fra Vestmotorvejen.
Efter tre år som nabo har han efterhånden vænnet sig til støjen, men han hilser tiltag, der kan sænke den, velkommen.
- Det er da sådan en evig susen, der er i baggrunden. Det kunne da være rart, at der var lidt mere stille. Specielt min kone synes, der er lidt for meget larm herude om sommeren, siger han.
Forslaget fra Enhedslisten har også mødt opbakning fra de øvrige medlemmer af teknikudvalget ved seneste møde.
Og i nabokommunen Sorø ser man også positivt på forslaget, fortæller Bo Christensen (K), der er formand for Natur-, Teknik- og Planudvalget.
- Det glæder mig rigtig meget. Der var et forslag fra Enhedslisten i Sorø Kommune allerede sidste år, hvor vi faktisk var et meget stort flertal i kommunalbestyrelsen, der vedtog, at vi ville lade Klima- og Miljøudvalget her i Sorø Kommune arbejde sammen med de andre kommuner om en fælles skrivelse, hvis det var muligt, siger han.
Kan reducere CO2-udledning
Kommunerne skal søge hos Vejdirektoratet om ændringer af hastighed, men i sidste ende er det politiet, der træffer beslutningen.
Og det er hver gang en konkret afvejning af fremkommelighed, støj, CO2-udledning og trafiksikkerhed.
Vejdirektoratet vurderer, at der er en besparelse på brændstof og CO2-udledning på 20 procent, hvis man sænker hastigheden med 20 kilometer i timen.
Men bilister på de danske motorveje kører ikke så stærkt, som 130-grænsen tillader, og derfor kan man nok ikke regne med så stor en reduktion, fortæller Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
- Den reelle besparelse vil at sænke hastighedsgrænsen den er nok nærmere 10 procent, siger han.
Et nemt tiltag
I Slagelse bliver 1758 boliger belastet af støjen fra motorvejen, mens det i Sorø er 778. Derfor holder politikerne også fast i, at en reduktion af hastigheden vil have en positiv effekt.
- Selv få decibel i nedsættelse i forhold til støj har en langvarig positiv effekt på dem, der bor nær motorvejen, siger Bo Christensen (K).
I Vemmelev tvivler Michael Andersen dog på, at en reduktion i hastigheden hjælper på den værste støjgene.
- Det er den tunge trafik, der udgør den største gene, siger han og foreslår andre mulige tiltag:
- Noget støjreducerende asfalt, som man har gjort længere oppe ved Slagelse.
Byrådsmedlem Thomas Clausen foretrækker dog stadig at ændre på hastighedsgrænsen fremfor de andre løsninger som støjskærme og nyt asfalt.
- Fordi det (lavere hastighedsgrænse, red.) er forholdsvist nemt. Det kræver jo bare, at man udskifter skiltene. De koster ikke ret mange penge, siger han.
Flere andre kommuner i landet har søgt om en lignende reduktion af hastigheden på motorvejen, men det har Vejdirektoratet ikke imødekommet.