En sen efterårsnat i Storebæltstunnelen kommer et godstog kørende lige efter planen.
Det er mørkt, og togføren kører på rutinen med ro i sjælen. Hvad han ikke ved er, at længere fremme er et arbejdskøretøj også i gang med nattens opgaver.
Uden varsel kolliderer de to kraftige maskiner, tunnellen bliver til et virvar af kaos og tilskadekommende, og med ét... er øvelsen i gang.
Det er scenariet i den årlige fuldskalaøvelse, der bliver afholdt i området ved Storebælt. En øvelse med godt 200 deltagere. De involverede myndigheder tæller en lang række aktører, der vil være relevante, hvis nattens ulykke var ægte.
Traffikken bliver upåvirket
Kommunikationskonsulent i Sund & Bælt, Lotte Bentzen, oplyser, at man ikke skal frygte trafikale udfordringer.
- I år er det en tunneløvelse, og derfor vil trafikken over broen ikke blive påvirket. Desuden falder det sammen med sommer-/vintertid og tidspunktet taget i betragtning, så vil det i meget lille eller ingen grad påvirke togtrafikken, siger hun.
Men hun gør det klart, at man skal forvente, der i natten mellem lørdag og søndag vil være meget aktivitet i området ved Korsør Station og omkring tunnelmundingen ved Storebælts Broen.
Der er dog ingen grund til bekymring – det er som sagt blot en øvelse.
Beredskabet skal testes og vurderes
Formålet med tunneløvelsen er at afprøve og vurdere den samlede indsats blandt myndighederne, der indgår i beredskabet ved uheld i tunnelen.
Man skal specielt se på, hvordan alarmering, disponering, indsats og ledelse fungerer under de særdeles vanskelige forhold. Og der stilles væsentlige udfordringer til såvel den koordinerende ledelse som den tekniske indsats.
Dem, der står bag øvelsen, er:
Sund & Bælt, Banedanmark, DSB, Beredskabsstyrelsen, Sundhedsberedskabet i Region Sjælland, Redningsberedskabet i Slagelse Kommune samt Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.