Tour de France 2021 begynder med tre etaper i Danmark, og glæden var stor blandt borgere og borgmestre, da de endelige ruter blev præsenteret på et pressemøde tirsdag.
Vi er i dialog med transportministeriet, Sund & Bælt og politiet om situationen med Storebæltsbroen
Anden etape begynder i Roskilde og slutter i Nyborg. Og når rytterne ved verdens største cykelløb har gennemført den 199 kilometer lange rute, som blandt andet fører dem gennem Holbæk, Odsherred, Kalundborg og Slagelse kommuner, vil de også have krydset Storebæltsbroen.
Det er bare et men.
For der er ingen endegyldig aftale på plads om, hvorvidt broen mellem Sjælland og Fyn skal lukkes i begge retninger eller kun i vestgående retning, når cykelrytterne den 3. juli 2021 skal krydse Storebælt.
Det oplyste Alex Pedersen, der er direktør for selskabet bag Grand Départ Copenhagen Denmark, som planlægger ruterne i Danmark, på dagens pressemøde.
- Vi er i dialog med transportministeriet, Sund & Bælt og politiet om situationen med Storebæltsbroen, sagde han.
Sund & Bælt ønsker ikke at oplyse, hvor langt man er i dialogen med myndighederne og arrangørerne om de to muligheder for at give plads til cykelrytterne næste sommer.
Rigspolitiet oplyser videre til TV2 ØST, at hverken udfordringerne med hensyn til trafik og tilskuere endnu ikke er afklaret. Når er der en aftale på plads, vil den ifølge Sund & Bælt blive præsenteret for pressen.
Broløb lukkede Storebæltsbroen
Tidligere har store sportsbegivenheder lukket Storebæltsbroen i den ene retning. Det er sket under afholdelse af motionsløbet Broløbet, hvor flere tusind løbere har krydset Storebælt.
Men i september 2017 besluttede daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA), at der ikke længere skulle være motionsløb over broen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Det skete efter et stort trafikkaos i forbindelse med afviklingen af et halvmaraton over Den Ny Lillebæltsbro.
- I foråret 2017, da jeg lige var blevet udnævnt til transportminister, førte et motionsløb på Lillebæltsbroen til meget store gener for trafikanterne. Forinden havde det udløst lige så store problemer for rejsende over Storebælt, da der i 2012 og 2014 blev arrangeret broløb dér, lød det fra Ole Birk Olesen i en skriftlig udtalelse.
- Jeg stod derfor med det valg, at jeg enten skulle tage ansvar for nye broløb med stor risiko for timelange køer, eller at jeg skulle tage ansvar for at sige: Motionsløb er dejlige, men de må afholdes alle mulige andre steder end på motorvejsbroer, som er de fleste danskeres eneste mulighed for at rejse mellem Vest- og Østdanmark, tilføjede den daværende minister.
Beslutning mødte stor kritik
Beslutningen mødte dengang stor kritik, også på Christiansborg var meningerne delte. Hos ministerens partikollega og Liberal Folkepartis lokale medlem Villum Christensen lød det sådan i 2017:
- Jeg oplever det nærmest som sådan en folkefest. Og jeg synes også, at det er dejligt, at vi i Slagelse engang hvert tredje år kan blive kendt for noget. Folk kommer fra 30-35 lande. Der er faktisk folk, der flyver hertil for at deltage i Broløbet. Hvorfor skulle man stoppe sådan en tradition? Det er brandærgerligt, sagde han.
Derfor vakte det stor glæde – både lokalt og politisk, da transportminister Benny Engelbrecht (S) i juli 2019 ændrede sin forgængers afgørelse og tillod motionsløb på Storebæltsbroen.
Det kommende broløb afholdes lørdag den 20. juni 2020, og det vil ottende gang, der er løb over Storebæltsbroen. Det første løb blev afholdt i 1997 – året inden broen blev åbnet for biler.