Indsats for øget sikkerhed på Storebælt blev syltet i et år

Otte personer blev dræbt i en ulykke på Storebæltsbroen i 2019. Men først efter ny hændelse og lodret ordre bliver vinden på broen nu undersøgt.

I over et år har passagerer rejst med tog over Storebælt, uden at det – stik imod en anbefaling fra Havarikommissionen – blev undersøgt, hvor kraftig vinden kan være, før det er farligt for kørslen. Det skriver Ingeniøren på baggrund af en aktindsigt i sagen.

Efterforskernes anbefaling kom i havarirapporten et år efter Storebæltsulykken i 2019. Men aktindsigten viser, hvordan Banedanmark har forhalet analysen, som skal føre til mere præcise restriktioner for kørsel i kraftig vind.

Rystet, rasende og trist

Først efter mere end et års skriverier med Trafikstyrelsen og en ny hændelse med et godstog på broen i januar i år, måtte Banedanmark i sidste måned bøje sig for en lodret ordre om at komme i gang.

- Jeg er både rystet, rasende og trist over, at myndigheder handler så sløvt i sådan en alvorlig situation, siger Jernbaneforbundets næstformand, Preben Steenholdt Pedersen til Ingeniøren.

Også Thomas Albøg Olsen, tidligere sikkerhedschef i DSB, er overrasket over forløbet:

- Det er kritisabelt, at man mere end to år efter dødsulykken ikke har efterkommet anbefalingen. Jeg mener også, at Trafikstyrelsen har været alt for langmodig. Det overrasker mig ikke, at vi får en ny hændelse i år, når der ikke er gjort noget, siger han til Ingeniøren.

Siddet på hænderne

DB Cargo, som var indblandet i både Storebæltsulykken og den nye hændelse, tror slet ikke, selskabet havde haft køretilladelse på dagen for den nyeste hændelse, hvis vindanalysen havde været gennemført.

- Det er skuffende, at man tilsyneladende har siddet så længe på hænderne uden at tage Havarikommissionens anbefaling alvorligt, siger selskabets talsmand, Jan Wildau.

Hverken Banedanmark eller Trafikstyrelsen vil stille op til interview med Ingeniøren om sagen.