Aldrig har vi kørt så meget i bil, som vi gør i dag – og senest har en blanding af coronakrise og omfattende sporarbejder været med til at skubbe yderligere til bilsalget.
Ikke alene skaber biler trængsel på vejene – det er også sammenlignet med kollektiv transport skidt for miljøet at køre i bil.
Derfor blæser Region Sjælland nu til kamp for at få flere bilister til at hoppe over i den offentlige transport.
Vi vil rigtig gerne skabe en offentlig trafik, der kan konkurrere med bilen
Med halvtimesdrift på hverdage og timedrift på nætterne i weekenden har regionen en klar ambition om, at flere borgere og pendlere skal finde bussen så attraktiv, at de lader bilen stå.
- Vi vil rigtig gerne skabe en offentlig trafik, der kan konkurrere med bilen, hvor borgerne har et trygt og stabilt tilbud også i fremtiden, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S).
I første omgang er der tale om et forsøg.
I et samarbejdede med Movia indledes to års forsøg med at opgradere busrute 234 fra 27 til 34 afgange på hverdage og fra otte til 17 i weekenden. Samtidig skifter ruten navn til 460R, og dertil kommer der timedrift både lørdag og søndag nat – hvilket er den bedste nyhed, ifølge flere af de passagerer TV2 ØST talte med på lørdagens første tur:
- Det er megadejligt, for så kan man også tage hjem fra fester til Sorø igen, siger gymnasieelev Silke Liv Kjeldsmark, fra Sorø, som lørdag var med på en af de mange nye ekstra afgange.
- Før var vi nødt til at blive hentet eller køre med andre, for bussen gik ikke.
Stine Glimbæk fra Slagelse er også begejstret for opgraderingen af buslinjen.
Der kommer mere frihed og mulighed for at være fleksibel
- Det er godt, fordi før har jeg taget både bus og tog - men det er egentlig oftest nemmest med bussen, så der kommer mere frihed og mulighed for at være fleksibel.
Hun kører med bus både til hverdag til arbejde og i weekenden for at besøge venner og familie.
Oliver Sørensen har mange års erfaring som buspendler fra Sorø. Også han ser det nye forsøg som en brugbar opgradering:
- Det kan en gang imellem specielt om aftenen, når man skal fra Sorø og nogen steder hen, være svært, siger han og tilføjer:
- Førhen, hvis det var sent nok om aftenen, måtte man gå til stationen, og det kan hurtigt koste en halv time til tre kvarter ekstra.
Men ser man i statistikkerne, så er det ikke nogen lille udfordring, som Region Sjælland har sat sig op til.
For selvom der var folk med bussen, da TV2 ØST lørdag var med på den første dag med ny køreplan – så har busserne generelt haft svært ved at lokke passagererne til, viser tal fra Danmarks Statistik.
Fra 2006 til 2018 er antallet af kørte kilometer i bil på landsplan vokset med 22,7 procent, imens kørsel i bus tilsvarende kun er steget 0,8 procent.
Udviklingen hjælpes godt på vej af en stadig større bilpark rundt omkring i de danske indkørsler, som til sammen er steget fra knap 2 millioner personbiler til 2,6 millioner i samme periode.
Senest har antallet af solgte brugtvogne slået alle rekorder i juni måned.
Men det får ikke regionsrådsformanden til at ryste på hånden.
- Det er en meget special tid, vi er i på grund af corona-situationen. Derfor er det også ekstra vigtigt, at vi hele tiden kigger på, hvordan vi kan gøre den kollektive trafik så attraktiv som overhovedet muligt.
I dag har buslinjen 260.000 kunder om året svarende til godt 16 passagerer i gennemsnit per afgang under den gamle køreplan.
Beregninger fra Movia viser, at den nye køreplan vil kunne tiltrække yderligere op mod 140.000 passagerer om året som følge af bedre regularitet og halvtimesdrift.
- Her gør vi os nu nogle helt konkrete erfaringer, der ikke kun er beregninger, vi kan bruge i fremtidens planlægning af den kollektive trantrafik, siger Heino Knudsen.
Samlet set vil det bringe passagerantallet op på i gennemsnit 18 passagerer per afgang med den nye køreplan.