Chauffører på CO2-kursus

Arlas lastbiler i Slagelse kører tilsammen 4 millioner kilometer og bruger 1,3 millioner liter dieselolie hvert år. Det er for meget, mener Arla selv. Nu er chaufførerne så sendt på et lidt specielt kursus

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er ikke altid helt lige ud af landevejen at være chauffør hos Arla. Mælkegiganten har et ambitiøst mål. Der skal spares 25 procent på det samlede CO2-udslip før år 2020. Derfor har alle 90 chauffører været på kursus i at køre på den mest klimavenlige måde.

- Vi gør det, fordi vi gerne vil spare CO2. Derudover er der selvfølgelig også et par sidegevinster. Vi sparer penge, og så får vi også en noget mere rolig trafikafvikling, siger kørselschef hos Arla i Slagelse Ole Højris Christensen.

Stig Fredslund er en af de chauffører, som har været på kursus:

- Hvis jeg nu kører tungtlastet frem mod et kryds, og det går lidt ned af bakke, så kan bilen faktisk rulle næsten halvanden kilometer, fra jeg slipper gaspedalen. Og så ville det jo være dumt at bruge gaspedalen, siger Stig Fredslund.

Det er altså en fordel for klimaet, og så kan cheferne hos Arla også godt se fidusen.

- Vi kan virkelig se, at der er sket noget, siden vi begyndte at fokusere på det her. Til foråret sætter vi ny elektronik i alle vores biler, som kan måle alt fra brændstofforbrug per kilometer til udrulning, når man kører hen mod et kryds. Så håber vi, at vi får en endnu større gevinst, siger Ole Højris Christensen.

 


Nyhedsoverblik