Føreren af læssemaskinen var ved at læsse metalskrot, da motorhuset pludselig udviklede røg.
Teorien er, at en hydraulikslange muligvis havde revet sig løs og olie ramte de varme maskindele og brød i brand.
- Der var ikke nogle synlige flammer, da vi landede derude på stedet. Branden fandt sted inde i det lukkede motorrum, så der var stor røgudvikling derfra, siger Henrik Vibits, der er indsatsleder ved Slagelse Brand og Redning.
Olie løb ud på havnepladsen
Brandvæsnet på stedet fik slukket ilden i motorrummet på en halv times tid, men eftervirkningerne af branden fortsatte i længere tid derefter.
Hydraulikolie og diesel var nemlig løbet ud af maskinen under branden og ildslukningen, og slamsugere måtte sættes ind for at suge olien op på havnepladsen.
- Der var i alt 700 liter hydraulikolie og 400 liter dieselolie i maskinen. Men hvor meget, der er løbet ud og hvor meget, der er blevet brændt af, det ved vi ikke, siger Henrik Vibits.
Ingen olie løbet ud i vandet
Pladsen på havnen er udformet med brønde, hvor olien havde forsamlet sig. I brøndene er der monteret oliespær, så indsatslederen mener ikke, at der er løbet noget olie ud i havnen.