Arla indgår store Kina-aftaler

Mejeriselskabet Arla indgår store aftaler i forbindelse med Kina-besøg - ventes at femdoble Kina-omsætning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mejeriselskabet Arla indgår nu aftaler, der skal føre til et "kinesisk tigerspring" for virksomheden. Aftalerne ventes at femdoble omsætningen i Kina i 2016.

Med en omsætning i Kina på 700 millioner kroner sidste år vil der altså være tale om en vækst frem til cirka 3,5 milliarder kroner om fire år.

Dertil kommer, at Arla investerer 1,7 milliarder kroner i at blive "indirekte medejer" i selskabet China Mengniu Dairy Company, Kinas førende mejeriselskab, fremgår det af en meddelelse fra Arla.

Med aftalen vil varemærket Arla blive udbredt på det kinesiske marked. Desuden vil Arla få solgt andre produkttyper end det mælkepulver, som hidtil har været hovedprodukt på det kinesiske marked.

- Arlas produkter vil blive udbredt blandt de kinesiske forbrugere i en grad, som jeg vil betragte som et gennembrud for Arlas varemærke i Kina, siger Peder Tuborgh, administrerende direktør i Arla.

Dermed cementeres Arla som garant for høj europæisk kvalitet inden for mejeriprodukter.

Med investeringen i Mengniu bliver Arla indirekte ejer af seks procent af aktierne i selskabet. Man får desuden mulighed for at nominere en direktør til bestyrelsen i det kinesiske selskab.

Aftalen gør Arla til indirekte medejer af Mengniu sammen med Cofco, der er Kinas største fødevarekoncern og største aktieindehaver i Mengniu.

Arla indgår også en aftale om et etablere et videncenter for teknologi og kvalitet. Det skal styrke mejeriindustrien i Kina, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene.

Arbejdet skal tage udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram.


Nyhedsoverblik