Andelskassens kunder: - Det er suk og sorg

De kunder, som vi i dag mødte foran Andelskassen J.A.K. var triste, men fattede.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kunderne i Andelskassen J.A.K. vågnede i dag op til en andelskasse, der var overtaget af finansiel stabilitet.

- Jamen jeg synes da det er suk og sorg. Det synes jeg dag, og vi har været så glade for at komme her. Det er et sted, man kommer ind og man er kendt, og de kender os. Vi har tre børn, der også er kunder her, fortæller Else Berg fra Slaglse, der har været kunder i Andelskassen siden midt i 1960’erne.

Hun bakkes op af en anden trofast kunde i den nu hedengangne bank. Nina Hansen fra Sorø har været kunde på stedet i 23 år.

- Jeg synes måske det er lidt ærgerligt med de små banker, at det er sådan det går de fleste steder. For den personlige kontakt til de små den forsvinder jo med dem. Så det synes jeg er rigtig ærgerligt, siger hun.

Efter 83 år blev andelskassen fra Slagelse i går endegyldigt dømt ude. Det sker efter en længere periode med usikkerhed, og en række påbud fra Finanstilsynet. I sidste uge blev andelskassen desuden politianmeldt for ikke at overholde reglerne for at undgå hvidvaskning af penge.

Kunderne bliver stadig betjent

Bestyrelsen er nu fratrådt, og Finansiel Stabilitet har med øjeblikkelig virkning overtaget styringen i andelskassen. Andelskassen vil fortsat dog kunne betjene sine omkring 4.600 kunder med de mest basale bankopgaver, mens Finansiel Stabilitet beslutter hvordan det videre forløb med afviklingen af banken skal foregå. Og Nina Hansen havde da også en god oplevelse, da hun var forbi i dag.

- Jeg har været i banken og hente nogle checks, som jeg havde lavet aftale om i sidste uge. Og det var der ikke nogen problemer med. De var lige klar til mig, fortæller hun.

Fremtiden er uvis

Nu skal kunderne bare finde ud af, hvad der skal ske fremover.

- Det skal jeg lige hjem og tænke over. Det kommer an på om man kan få den personlige kontakt og en god rådgiver andre steder, siger Nina Hansen.

- Vi har fået at vide, at vi skal slå koldt vand i blodet, og tage det roligt. Der kommer nogle søde mennesker og hjælper dem med at finde en løsning. Og hvad den løsning kommer til at ende ud i, det ved man jo ikke.


Nyhedsoverblik