Alvorlig togulykke på bro – seks personer mister livet

Seks personer er døde i togulykke på Storebæltsbroen, oplyser politet. 16 personer er såret

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nederst i artiklen kan du få seneste nyt om ulykken i livebloggen.

Seks personer har mistet livet i en alvorlig togulykke på lavbroen ved Storebæltsbroen tidligt onsdag morgen.

Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

De skriver samtidig, at 16 personer er såret.

Fyns Politi opfordrer alle passagerer, der har været ombord på toget, til at kontakte deres pårørende for at fortælle dem, at de har det godt. 

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Genåbnet for bilister mod Sjælland

Der var 131 passagerer ombord sammen med tre medarbejdere. De tre medarbejdere er alle i god behold, skriver DSB i en pressemeddelelse ifølge Ritzau.

Al togtrafik mellem Korsør og Nyborg er indstillet, og Havarikommissionen samt DSB’s særlige undersøgelsesafdeling er på vej til skadesstedet.

Hele formiddagen har Storebæltsbroen været lukket for trafik, først på grund af den voldsomme blæst og dernæst på grund af togulykken. Broen er nu genåbnet i retning mod Sjælland.

- Nu hvor der er åbnet for trafikken igen i den ene retning, opfordrer vi bilisterne til at respektere den alvorlige ulykke og lade være med at tage billeder eller køre langsomt forbi ulykkesstedet, skriver Fyns Politi i pressemeddelelsen.

FAKTA: Togulykker har før kostet liv i Danmark

Seks personer har onsdag morgen mistet livet i en togulykke på Storebæltsbroen, da et lyntog på vej fra Fyn til Sjælland blev ramt af dele fra et godstog, som kørte i den modsatte retning. Det er den værste togulykke på de danske jernbaner siden 1988.

 

Læs om nogle af de værste togulykker her:

 

  • 7. november 2002 bliver en person dræbt, og fem personer kvæstet, da to S-tog støder sammen på Holte Station. 
  • 2. marts 2000 omkommer to lokomotivførere og en passager, da to regionaltog støder sammen ved den nedlagte station i Kølkær mellem Herning og Brande.
  • 1. maj 1997 støder to lokaltog på Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen sammen ved Firhøj sydøst for Gilleleje. To mennesker bliver dræbt, og omkring 20 kvæstes.
  • 18. januar 1993 støder et regionaltog sammen med et rangerende godstog en halv kilometer syd for Næstved Stadion. En passager og en DSB-funktionær bliver dræbt, og fire passagerer kvæstet.
  • 28. december 1992 bliver en lokomotivfører dræbt, og to passagerer bliver lettere kvæstet, da nattoget fra Frederikshavn til København afspores i et sporskifte ved indkørslen til Roskilde Station.
  • 19. august 1991 bliver en 25-årig mand dræbt, og 70 personer kommer til skade, da et linje B-tog mod Holte på Dybbølsbro Station kolliderer med et linje C-tog mod Klampenborg.
  • 25. april 1988 bliver otte mennesker dræbt, og 72 kvæstes ved en togulykke i Sorø, hvor et tog med høj hastighed kører af sporet. 
  • 11. marts 1986 braser et godstog på vej fra København til Roskilde gennem blindsporets stopbom ved Hvidovre Station og styrter ned på Hvidovrevej. En person bliver dræbt.
  • 9. september 1983 kører et passagertog fra Frederikssund mod et modkørende materieltog ved Stenløse på Sjælland. Tre mennesker bliver dræbt, og 22 kvæstes.
  • 7. september 1973 kører et S-tog fra Hillerød ind i et holdende tog ved indkørslen til Østerport Station. To bliver dræbt, og 23 kvæstet.
  • 24. marts 1971 støder et S-tog sammen med løbske godsvogne mellem Birkerød og Allerød, hvorved en person bliver dræbt, og fem såret.
  • 10. august 1967 kører lyntoget "Nordjyden" op i det holdende lyntog "Sydvestjyden" uden for Odense. 11 bliver dræbt, og 47 kvæstet.
  • 1. november 1919 ved Vigerslev kører et eksprestog fra Korsør med voldsom kraft ind i de fem bageste vogne på et tog fra Kalundborg, der holder stille på grund af en nødbremsning, fordi et barn har åbnet døren og er faldet ud på skinnerne. 40 personer mister livet, og knap 30 personer bliver hårdt kvæstet.
  • 26. juli 1913 omkommer 15 personer, da toget "Emigranten" afsporer på vej mod Esbjerg kort efter at have passeret Bramminge (i dag Bramming) station.

 

Kilder: Ritzau, DSB.

Ramte dele fra godstog

Passagertoget var på vej mod Sjælland. Men på vej over Vestbroen ramte lyntoget en presenning fra et godstog med øl, der var på vej i modsatte retning.

Det oplyser Banedanmark.

Det var dele fra dette godstog, der ramte lyntoget.

Toget måtte derpå lave en hård opbremsning. Og i første omgang meldte DSB ud at otte personer var kommet lettere til skade. 

Klokken 07.35 fik Fyns Politi melding om ulykken på lavbroen.

Opretter krisecenter

Fyns Politiet oplyser, at de har oprettet et evakueringscenter for passagererne fra toget. Det ligger i idrætscentret i Nyborg.

Her vil passagererne blive kørt hen ifølge DSB, hvor de vil kunne modtage hjælp fra et psyko-socialt beredskab af krisepsykologer. Ingen pårørende vil have adgang til stedet. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Nyborg Idrætscenter indrettes til krisecenter for de togpassagerer, der var ombord på toget. 
Nyborg Idrætscenter indrettes til krisecenter for de togpassagerer, der var ombord på toget.  Foto: Ivan Nielsen - TV ØST

Desuden oplyser DSB, at de har oprettet et nummer til en krisepsykolog fra Falck Helpcare. Her vil folk, som er involveret i ulykken kunne få krisehjælp, hvis de for eksempel er pårørende til en af passagererne ombord. Nummeret er 70 11 51 55.

Fyns Politi opfordrer alle pårørende til togpassagererne, som er indblandet i ulykken, om at ringe på telefon 96 97 00 00. Her kan man få oplysninger om ens pårørende.

Desuden understreger de, at man ikke skal ringe til Odense Universitetshospital.

Følg med live efter togulykke

playliveblog

Nyhedsoverblik