Advarer trafikanter - i dag krydser 10.000 løbere Storebæltsbroen

10.000 løbere indtager i weekenden Storebæltsbroen for at fejre 25-året for den faste forbindelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I næste uge er det nøjagtig 25 år siden, at Danmarks måske mest omdiskuterede genvej, Storebæltsbroen, blev åbnet for biltrafik.

Den 18 kilometer lange broforbindelse, der i dag synes helt uundværlig for den trafikale sammenhæng i Danmark, var helt ind til åbningen den 14. juni 1998 et emne, der kunne vække debat.

Af samme grund skulle det tage mere end 100 år, fra den første idé om en fast forbindelse mellem Sjælland og Fyn var født, til broen stod færdig efter et byggeri, der varede det meste af et årti.

I weekenden ventes 10.000 løbere at krydse Storebælt. Tidligere har der også været afholdt cykelløb på broen.
I weekenden ventes 10.000 løbere at krydse Storebælt. Tidligere har der også været afholdt cykelløb på broen. Foto: Broløbet Storebælt

Men selv en færdig bro har trods en markant kortere rejsetid mellem landsdelene ikke gjort debatlysten mindre.

Siden er debatten drejet over på, om det kan være rigtigt, at broen selv med næsten 25 år på bagen skal være en betalingsbro – og i weekenden vil debatten formentlig rette sig mod de trafikale forhold.

10.000 løbere på Storebælt

For selvom trafikken på Storebælt sædvanligvis er forbeholdt biler (og tog), så har 10.000 løbere på lørdag helt undtagelsesvist fået lov til at løbe strækningen fra kyst til kyst.

Det sker som en markering af 25-året for forbindelsen – akkurat som for 25 år siden, hvor et halvmaraton var med til at markere færdiggørelsen af broen.

Læs også
50.000 har skrevet under: Forslag om gratis Storebæltsbro skal i Folketinget
Læs også
50.000 har skrevet under: Forslag om gratis Storebæltsbro skal i Folketinget

Weekendens broløb starter i Nyborg, og herfra skal løberne via de to nordlige motorvejsspor først over den 6,6 kilometer lange Vestbro, som rejser sig i alt 18 meter over havoverfladen på Storebælt.

En overkommelig stigning, når man sammenligner med den 6,8 kilometer lange Østbro, også kaldet højbroen, som venter på den anden side af Sprogø. Her skal løberne forcere de omtrent 65 højdemeter, som er det højeste punkt på vejen midt mellem pylonerne.

Startskuddet vil lyde klokken 16.30, og i den forbindelse vil al vejtrafikken være omlagt fra motorvej til dobbeltrettet trafik som på en landevej, i de to sydlige spor.

I anledningen af jubilæet vil broen blive lyst op i rødt og hvidt.
I anledningen af jubilæet vil broen blive lyst op i rødt og hvidt. Foto: Sund & Bælt

De trafikale ændringer vil stå på mellem 15.30 og 21.00 og samtidig er hastigheden reduceret til 80 kilometer i timen samt forbud mod overhaling, hvilket har fået Sund & Bælt – der driver broen – til at advare trafikanter om risiko for kø.

Anbefalingen lyder derfor at køre hjemmefra i god tid – og gerne over Storebælt før klokken 14.00 og efter klokken 21.00.

Broen vil være helt lukket i omkring 20 minutter i forbindelse med trafikomlægningen.

De bilister, der tager turen over broen i løbet af aften og nattetimerne lørdag og natten til søndag, vil også opleve, at 25-året bliver markeret. For de to 254 meter høje pyloner vil nemlig i dagens anledning være lyst op i dannebrogs-farver.

Læs også
Voldsom brand og utænkelig oversvømmelse udskød indvielsen - Storebæltstunnelen runder 25 år
Læs også
Voldsom brand og utænkelig oversvømmelse udskød indvielsen - Storebæltstunnelen runder 25 år

Pylonerne vil desuden være lyst op hver aften og nat frem til og med den 14. juni, som er broens egentlige fødselsdag, hvor der også vil være sat dannebrogs-flag op ved betalingsanlægget.

Vejbroen over Storebælt blev åbnet i 1998 - et år efter jernbaneforbindelsen.
Vejbroen over Storebælt blev åbnet i 1998 - et år efter jernbaneforbindelsen. Foto: Søren Madsen/Sund & Bælt

Storebæltsbroen nåede trods sine imponerende dimensioner og et frit spænd mellem pylonerne på 1.624 meter aldrig at få titlen som verdens største hængebro – noget som broen ellers kandiderede til, da byggeriet blev sat i gang. Blot få uger forinden indvielsen i 1998 kunne japanerne indvie Akashi Kaikyo-broen, hvis frie spænd er 1.991 meter.

Læs også
Slået af pinden efter 23 år - Storebælt har ikke længere Europas længste hængebro
Læs også
Slået af pinden efter 23 år - Storebælt har ikke længere Europas længste hængebro

Dog har Storebælt indtil sidste år haft titlen af Europas længste hængebro, hvor Çanakkale-broen i Tyrkiet overtog titlen med et frit spænd på 2.023 meter.

I den forbindelse anerkendte Tina Vejrum, der er afdelingsleder i COWIs afdeling for internationale broprojekter, dog Storebæltsbroen for, at broen selv den dag i dag, er en "meget moderne" bro – hvilket du kan læse mere om her.


Nyhedsoverblik