Ugeaviser klarer sig godt

De lokale ugeaviser, der gratis dumper ind ad brevskrækken hver uge, lever i bedste velgående, mens landsdækkende dagblade kæmper mod faldende oplagstal.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ugeaviserne har godt fat i deres læsere. Ifølge tal fra TSN Gallup har de lokale gratis-aviser i Region Sjælland en læserdækning på 56-94 procent. Det oplyser DR Sjælland.

De lokale ugeaviser er det 4. mest benyttede nyhedsmedie i Danmark, overgået af tv- og radionyheder og nyheder på internettet, viser den seneste undersøgelse på området, der er udarbejdet af Center for Nyhedsforskning. Det gør de lokale ugeaviser til Danmarks mest læste aviser i papirformat.

Der er stadig penge i avisblæk

I en tid, hvor mange af de landsdækkende aviser kæmper med økonomien, formår de gratis ugeaviser at tjene penge blandt andet gennem annoncesalg. Derfor har de lokale aviser også en rolle i fremtiden, siger Lars Kabel, der er forsker på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

- Man skal faktisk slet ikke undervurdere ugeavisen, som mange ellers gør. Det ultra-lokale stof har en form for appel og fascinationskraft over for os alle.

Selvstændig medieforsker Preben Sepstrup mener, at lokalavisen er populær, fordi den er relevant for lokalområdet og derfor kan noget helt specielt.

- Lokalaviserne er en meget vigtig informationskilde for lokalsamfundet og den er også hovedkilde til meget af den lokale samtale mellem borgerne. Det er det eneste fællesmedie, man har, når det gælder det lokale, siger Preben Sepstrup.

Lokalaviserne kan gå mere i dybden

Sydsjællands Tidende, som holder til i Vordingborg, har udover et ugentligt læsertal på 32.000 mennesker, for nyligt vundet 2 priser ved dette års uddeling af Ugeavisernes Årspris.

Den administrerende direktør på Sydsjællands Tidende, Thomas Schomann, forklarer succesen med, at de lokale ugeaviser kan noget, som dagbladene ikke kan.

- Vi kan bedre gå i dybden med den lille ting, som har stor betydning for den lokale befolkning. Det har stor betydning, netop fordi vi bliver bombarderet med nyheder på nettet og fra TV. Der skal være et sted, hvor det lokale også kommer til orde, siger Thomas Schomann.

2 priser til én avis

Sydsjællands Tidende vand både 'Specialprisen' for avisens redaktionelle udvikling over de seneste år og fik guld i kategorien 'Lokale features'. Det er priser, der varmer på redaktionen i Vordingborg.

- Det er en fantastisk fornemmelse at vinde priser for ens arbejde. Vi var oppe i mod rigtig mange gode aviser, så selvfølgelig bliver jeg rigtig glad, også fordi vi alle på avisen har knoklet for at gøre den god, siger redaktøren på Sydsjællands Tidende Michael Thønnings.

Avisen har en læserdækning på omkring 80 procent. Det er der en klar forklaring på, mener Michael Thønnings.

- Vi er til stede i lokalområdet. Vi har både den kritiske historie, men også det bløde interview. Vi har en meget større berøringsflade, end man kan have som betalingsavis. Det gør, at vi kan være mere dybdegående i vores historier, siger han og fortsætter.

- Vi skal være den avis, som borgerne går til, når de har noget på hjerte. Vi skal fortælle om det, der sker i samfundet både på det politiske plan, men også i forhold til det helt lavpraktiske, som når en ny børnehave åbner.


Nyhedsoverblik