Valgtid i kommunerne giver kroner i annoncekasserne hos ugeaviserne. Adskillige borgere bruger den hustandsomdelte avis til at blive klogere på områdets kandidater, skriver P4 Sjælland.
Derfor er den type medie også populært, når det for politikerne kommer til at investere annoncepengene, lyder det fra Birgitte Steen Jørgensen, der er de radikales spidskandidat i Vordingborg Kommune.
- Det er helt bevidst, da den lokale ugeavis når ud til alle, modsat de regionale dagblade. Samtidig udgør pensionisterne 25 procent af befolkningen i vores kommune, og de er ikke så hyppige brugere af internettet. Derfor annoncerer jeg lokalt, siger hun.
Smil i annonceafdelingen
På ugeaviserne klapper de i hænderne over valgkampen, der tydeligt kan mærkes både redaktionelt og på annoncesiden.
- Det er helt vildt, hvad der vælter ind af læserbreve fra kandidaterne netop nu, og også annonceafdelingen smiler bredt, siger chefredaktør Michael Thønnings på Sydsjællands Tidende, der har et oplag på 35.000 og dækker området fra Præstø i nord til Stubbekøbing i syd.