Uenighed om fartkameraer ved skolerne

Fartkontrol ved skolerne kan gøre trafikken sikker og få eleverne tilbage på cyklen, mener Socialdemokraterne. De Konservative: Alt for dyrt og uden effekt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Socialdemokraterne får tilsyneladende svært ved at samle politisk flertal for et forslag om fartkameraer ved alle skoler.

Partiet mener, at kameraerne, de såkaldte stærekasser, vil presse de bilister, som kører deres børn til skole, til at sætte farten ned.

Men De Konservative mener ikke, at fartkameraer er det rigtige instrument til at skabe mere trafiksikkerhed og en bedre trafikkultur ved skolerne.

- Stærekasserne er dyre at sætte op og dyre at administrere. Det har langt større effekt at anvende dem på motorveje og andre strækninger, hvor bilisterne virkelig kører stærkt, og hvor kameraerne bidrager til at redde liv, siger den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, til Ritzau.

Samme argumentation lyder fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.

- Vi ved, at automatisk hastighedskontrol har en utrolig god effekt på trafiksikkerheden, men det behøver ikke nødvendigvis at være ved skolerne. Vi vil gerne have det udbredt dér, hvor behovet er størst, og landevejene står for to tredjedele af de dræbte i trafikken, anfører Jesper Sølund, dokumentationschef i rådet.

Henriette Kjær anbefaler i stedet, at der skabes langt bedre muligheder for, at eleverne trygt kan cykle i skole.

- I det seneste trafikforlig fik vi afsat en milliard kroner, som kommunerne kan søge til cykelstier, de selv skal være med til at finansiere. Så min opfordring skal lyde, at kommunerne virkelig skal gør brug af denne mulighed, tilføjer hun.

Magnus Heunicke, trafikordfører for Socialdemokraterne, mener, at folk, der transporterer deres børn til skolen, i mange tilfælde kører for stærkt. Han henviser her til politiets opgørelser fra sidste år, som viser, at 7000 forældre og lærere i de to første skoleuger blev noteret for denne forseelse.

Han støttes af Socialistisk Folkeparti, der netop har fremlagt en plan for bedre trafiksikkerhed ved skolerne.

- Jeg forstår ikke den argumentation, hvor man udelukkende gør fartkameraer til et spørgsmål om trafikdrab. Det her handler om, at mange forældre ikke er trygge ved at lade deres børn cykle i skole. Det er også et spørgsmål om folkesundhed, når 30 procent færre børn cykler til skole i dag end for 10 år siden, siger trafikordfører Pia Olsen Dyhr.

Hendes konservative kollega anbefaler også, at skolen i samarbejde med de lokale myndigheder får etableret særlige fartgrænser, der skal gælde i det tidsrum, hvor børnene møder.

- Desuden bør skolerne og kommunerne tage initiativ til et samarbejde, hvor de gør det klart for forældrene, at det altså er en god idé at lade deres børn cykle. Eller hvis forholdene ikke er til det, at de parkerer bilen et stykke fra skolen, påpeger Henriette Kjær.

- Men jeg har kendskab til en skole i Nordsjælland, hvor kommunen vil have fartbegrænsning, men har fået afslag fra Vejdirektoratet. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, replicerer SF's Pia Olsen Dyhr.


Nyhedsoverblik