Uenighed om bompenge for bilister

Der hersker uenighed i den socialdemokratiske familie om S og SFs forslag om bompenge i København. Dansk Metal Hovedstaden afviser en betalingsring på vegne af 17.000 medlemmer, hvoraf hovedparten ikke har noget alternativ til bilen, når de skal møde på arbejde om morgenen skriver Berlingske.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

Det er urimeligt, at lønmodtagere skal betale en ekstraudgift på over tusind kroner om måneden for at passe deres arbejde. Så hård er kritikken af S og SFs forslag om en betalingsring i København hos Dansk Metal Hovedstaden, der tager kraftigt afstand fra, at de 17.000 medlemmer skal til at betale bompenge, hvis der kommer en rød regering efter det kommende folketingsvalg.

Selv om Dansk Metal traditionelt har et værdifællesskab med S og SF, er der opstået ballade om betalingsringen i den socialdemokratiske familie.

»Vi er principielt imod bompenge. Vi bryder os ikke om, at vores medlemmer får ekstraomkostninger for at passe deres arbejde. Hovedparten har ikke noget alternativ til bilen, fordi der ikke er kollektiv trafik til industriområderne på den tid af dagen, hvor vores medlemmer møder. Det viser vores undersøgelser. Derfor har jeg det fint nok med, at vi siger fra over for S og SF, selv om vi normalt har tætte bånd og fælles interesser,« siger formanden for Dansk Metal Hovedstaden, Rene Nielsen til Berlingske.

Fagforbundet vil først begynde at diskutere emnet, når den kollektive trafik er blevet udbygget i sådan en grad, at tog og busser kan betragtes som et reelt alternativ til bilen.

Hos LO Storkøbenhavn har formanden Peter Kay Mortensen forståelse for metalarbejdernes synspunkt, men han bakker ikke op om protesten.
Ønsker færre biler ind i byen

»LO Storkøbenhavn er som organisation ikke modstander af en bomløsning af en eller anden art, for vi vil gerne undgå, at folk skal sidde og holde i kø. Men det er klart, at vi ikke vil være med til, at arbejdskraften ikke kan komme frem og tilbage med kollektive alternativer. Derfor går vi ind for løsninger, der både mindsker mængden af biler og styrker den kollektive trafik,« siger Peter Kay Mortensen.
Mangler penge til kollektiv trafik

Både S og SF mener, at Dansk Metal har en god pointe, og begge partier understreger, at provenuet på to mia. kr. årligt netop skal anvendes til forbedringer af den kollektive trafik. Men S og SF er uenige, når spørgsmålet går på, om forbedringerne vil være gennemført, inden bilisterne bliver opkrævet en afgift for at køre ind og ud af København.

»Det ville være bedst, hvis vi kunne sige, at den kollektive trafik ville være udbygget fra dag ét. Men det er ikke muligt, fordi vi ikke har pengene. Pengene fra betalingsringen skal direkte gå til at opgradere den slags pendlerruter, og det vil ske så hurtigt som muligt,« siger den socialdemokratiske trafikordfører, Magnus Heunicke.

SFs trafikordfører, Anne Baastrup, er uenig: »Det er klart, at vi ikke bare kan lave en betalingsring uden at sørge for, at folk kan komme rundt på anden vis. Derfor lægger vi op til massive investeringer i kollektive alternativer, så det bliver en fordel for folk.«

I DI Hovedstaden er næstformand Lars Peter Olsen enig med Dansk Metal.

»Bompenge vil øge erhvervslivets udgifter og ødelægge vores konkurrenceevne. Det vil også lægge et pres på vores medarbejdere, og det kommer til at afspejle sig i de lønkrav, vi vil blive mødt med i fremtiden,« siger Lars Peter Olsen.

 


Nyhedsoverblik