Fremtiden tegner lys de sjællandske togpendlere og togrejsende, som i stigende kan grad regne med, at deres tog når frem til tiden.
Det skriver Dagbladet Roskilde.
Det er klart, at kunderne ikke er begejstrede, når vi forlænger rejsetiden. Men det er en balancegang mellem at sikre så kort rejsetid som muligt og flest mulige tog til tiden
Både på strækningerne Roskilde-København, Kalundborg-København og København-Ringsted er andelen af forsinkede tog faldet i første halvår af 2017, sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser nye tal fra DSB.
Det er især i morgenmyldretidstrafikken Roskilde-København og Ringsted-København, hvor næsten hvert andet tog sidste år ikke ankom til tiden, der er sket forbedringer.
Nye signalsystemer og skinner samt flere håndværkere til at tage sig af gamle slidte lokomotiver, er ifølge DSB nogle af årsagerne til fremgangen. Men også en ny køreplan fra årsskiftet, hvor DSB forlængede rejsetiden på en række afgange, spiller ind.
- Det er klart, at kunderne ikke er begejstrede, når vi forlænger rejsetiden. Men det er en balancegang mellem at sikre så kort rejsetid som muligt og flest mulige tog til tiden. Men sidste år var der simpelthen strækninger, hvor køreplanen var blevet lagt for stramt, og vi måtte tilpasse det, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB til Dagbladet Roskilde.
Personpåkørsler og signalfejl
Trods fremgangen er det dog kun på strækningen København-Nykøbing Falster, der kører over Ringsted, at DSB lever op til statens krav om, at 82 procent af alle tog skal ankomme til tiden.
En del af forsinkelserne skyldes personpåkørsler eller signalfejl, som DSB ikke har indflydelse på. Men det, DSB har ansvaret for, skal blive bedre, lyder det fra DSB.
Derfor bliver køreplanen justeret på Nordvestbanen Kalundborg-Holbæk-Roskilde-København fra den 7. august.
Her vil DSB lægge et par minutter til rejsetiden fra Kalundborg og ind mod København.
Det skal især sikre færre forsinkelser på strækningen mellem Roskilde og København.