Trætte pendlere skyld i ulykker

Borgere i region Sjælland kører hver dag mange kilometer for at komme på arbejde og trætheden som følger med, kan være katastofal. Men selvom det er ulovligt at køre træt, så er der ikke meget, politiet kan stille op med de søvnige bilister.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan være en ren dødsfælde at opholde sig på motorvejen hjem fra København i myldretiden. Efter en lang arbejdsdag truer trætheden i mange biler. Og der er ikke langt fra øjnene glider i, til vi mister kontrollen.

 

Sikker Trafik har lavet en spørgeskemaundersøgelse der viser, at 5 % af os har været udsat for en ulykke, fordi vi er faldet i søvn bag rattet.

 

Henrik Patrick Pehrsson er låsesmed i Valby og bruger hver dag halvanden time på at pendle til og fra sit hjem i Stubbekøbing.

 

- Når man begynder at komme ud i rumlerillerne derude, så vågner man op. Og så må man tage sig sammen. For man skal jo helst gerne hjem i hel stand, siger Henrik Patrick Pehrsson, der flere gange har været tæt på at ende i en ulykke i den tid, han har pendlet.

 

Henrik Patrick Pehrsson er ikke den eneste trætte bilist på Sydmotorvejen. Hvert år stiger vores afstand til arbejdspladsen. Tal fra Danmarks statistik viser, at region Sjælland er den region, hvor borgerene har de længste pendlingafstande. Hver mand kører i gennemsnit 22,2 og hver kvinde 15,7 kilometer til og fra arbejde.

 

Søvnbilister slipper

Hos færdselspolitiet i Vordingborg er de bekendt med søvnulykkerne.

 

-Jeg har ofte været ude i færdselsuheldssituationer, hvor jeg har stået med den fornemmelse og tænkt, hvordan pokker har det her kunnet ske? Og da har jeg nogle gange hældt til den teori, at det kunne godt være en chauffør, der havde siddet og faldet i søvn indover rattet, fortæller lederen af Færdselspolitiet, Sydsjællands og Lolland Falsters Politi, Erik Mader. 

 

Det er ulovligt, at køre bil, når man føler sig for træt til at køre forsvarligt. Alligevel er det sjældent at søvnige bilister afsløret. Det er nemlig svært, at løfte bevisbyrden.

 

-De fleste, der står overfor en politimand og er klar over, at man har været årsag til et trafikuheld eller er på vej ind i en sigtelse, formår uanset hvor trætte de er at mande sig op. Så der skal et vidne til at bevise søvnkørsel, fortæller Erik Mader.

 

I mange år var han den, der blev tilkaldt, når der skete en trafikulykke. I dag sidder han mest bag skrivebordet og efterbehandler kollegaers ulykkesrapporter. Og selvom kollegaer ofte rapporterer om ulykker, hvor træthed eller søvn formentlig har været en faktor, så fører politiet ikke statistikker over søvnulykker på samme måde som eneulykker og højresvingsulykker.

Se mere i Missionen

Du kan se mere om de søvnige bilister, når Missionen undersøger, hvor galt det kan gå, når man kører træt. Her beder vi en rutineret bilist springe sin nattesøvn over og sætte sig ind bag rattet på et Kørelærernes Køretekniske Anlæg i Sorø for at teste, hvordan trætheden påvirker hans reakstionsevne.

 


Nyhedsoverblik