Tilsyn: Energiselskab bør betale varmeindtægter tilbage

Cirka 20.000 varmekunder på sjælland bør få penge tilbage fra Energiselskabet E.ON. Det vurderer Energitilsynet i en rapport.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lone Oleander har siden 2006 boet i Terslev ved Haslev. Men hun og andre beboere på Tøpkildevej har været utilfredse med de priser, de har betalt til energiselskabet, E.ON for deres varme.
- Vores varmeregning er på cirka 20.000 kroner om året. Da vi i sin tid købte huset, fik vi at vide, at det jo var et lavenergihus, så der var budgeteret med en varmeudgift på 8.000, fortæller hun.
Lone Oleander og flere naboer vil gerne skifte til et andet energiselskab, men det kan de ikke ifølge lokalplanen.

For høje omkostninger
Nu har Energitilsynet udtalt sig om dele af varmeprisen - nemlig den del, der handler om administrationsomkostningerne.
- Efter vores opfattelse, så har E.ON ikke dokumenteret sine administrationsomkostninger, som de fakturerer til varmekunderne, tilstrækkeligt, siger Energitilsynets direktør, Finn Dehlbæk.
Derfor bør E.ON betale kunderne knap 14 millioner tilbage - alene for de administrationsomkostninger, de har faktureret i 2010. Når 2009 og 2011 tælles med, skal beløbet ganges med tre.
Men hos E.ON er administererende direktør,Tore Harritshøj uenig i Energitilsynets afgørelse.
- Det grundlag, de bruger til at underkende det dokumentationsgrundlag, vi har, det er præcis det samme, der er i resten af branchen.
Direktøren siger dog, at han tænkt asig at følge den endelige afgørelse, der kommer, når han har været til møde med tilsynet om sagen.

Lone Oleander har siden 2006 boet i Terslev ved Haslev.
Men hun og andre beboere på Tøpkildevej har været utilfreds med de høje priser, de har betalt til energiselskabet, E.ON.
- Vores varmeregning er på cirka 20.000 kroner om året. Da vi i sin tid købte huset, fik vi at vide, at det jo var et lavenergihus, så der var budgeteret med en varmeudgift på 8.000, fortæller hun.

Lone Oleander og flere naboer vil gerne skifte til et andet energiselskab, men det kan de ikke ifølge lokalplanen.

For høje omkostninger
Nu har Energitilsynet udtalt sig om dele af varmeprisen - nemlig den del, der handler om administrationsomkostningerne.
- Efter vores opfattelse, så har E.ON ikke dokumenteret sine administrationsomkostninger, som de fakturerer til varmeklunderne, fortæller Energitilsynets direktør, Finn Dehlbæk.
Derfor bør E.ON betale kunderne knap 14 millioner tilbage - alene for de administrationsomkostninger, de har faktureret i 2010. Når 2009 og 2011 tælles med skal beløbet ganges med tre.
Det er E.ON's administrerende direktør uenig i:
- Det grundlag, de bruger til at underkende det dokumentationsgrundlag, vi har, det er præcis det samme, der er ir esten af branchen, siger Tore Harritshøj..


Nyhedsoverblik