Tankstationer: Nej til tvungne el-stationer

Radikales forslag om at tvinge landets tankstationer til at opstille ladestationer til elbiler møder stor kritik i oliebranchen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forslaget fra de Radikale, om at alle landets tankstationer skal forsynes med ladestationer til elbiler, bliver mildest talt mødt med modstand.

Der er ikke grundlag for lovgivning om ladestationer på tankstationer, lyder det fra oliebranchen.

- Vi mener, el har en fremtid, og der skal vi også finde vores rolle, men man skal ikke lovgive omkring det. Der skal være en forretningsplan, så vi også får lidt ud af det, siger Per Brinch, der er PR & Kommunikationsdirektør i Statoil.

Tvang er ikke løsningen
Og samme melding kommer fra tankstationernes brancheselskab, Energi- og olieforum (EOF).

- Elbiler er en del af fremtidens transportløsning, og der skal selvfølgelig være en infrastruktur til det. Men direkte at tvinge olieselskaberne er ikke løsningen, siger teknik- og miljøchef Michael Mücke Jensen.

- Det vil være en forholdsvis stor omkostning til relativt få elbiler på nuværende tidspunkt. Og nogen skal jo betale for det, siger han.

Regning ender hos bilister
Det vil i første omgang være olieselskabet, men da kundegrundlaget ikke er særlig stort, vil regningen i sidste ende lande hos de øvrige bilister, påpeger teknik- og miljøchefen.

- Enten bliver det hulens dyrt at bruge ladestanderen, eller også er der andre, der skal betale - de øvrige bilister, siger Michael Mücke Jensen.

Ikke succes i Sverige
Han henviser til et eksempel fra Sverige, hvor alle større stationer for nogle år siden blev tvunget til at indføre en stander med alternativ brændsel. På de fleste stationer indførte man biobrændstoffet E85, men standerne blev kun sjældent brugt.

- For der var ikke nogle kunder til det, forklarer Michael Mücke Jensen.

Et nødvendigt skub
El-ladestationer på tankstationer er en del af en række forslag, der skal forkæle ejerne af de såkaldte "supermiljøbiler" - særligt energieffektive biler, der udleder mindre end 65 gram CO2 per kørt kilometer og har minimal partikeludledning og støj.

- Vi må se i øjnene, at vi kommer gennem en revolution af det, vi putter i bilerne, og der tror jeg, vi bliver nødt til at skubbe lidt på tankstationerne for at få dem til at tilbyde el, siger klimaordfører Rasmus Helveg Petersen.

Socialdemokraterne og Enhedslisten er positive over for forslaget.

 /ritzau/


Nyhedsoverblik