Syge ansatte efter kommunereform

Efter den store sammenlægning af kommunerne ringer de ansatte i kommunerne oftere og lægger sig syge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sammenlægningen af 271 kommuner til 98 skabte en kraftig vækst i antallet af sygedage blandt administrativt personale i sammenlagte kommuner, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

En undersøgelse fra Arbejdsmedicinsk Klinik på Hillerød Sygehus viser, at sygefraværet steg fra 7,0 til 11,3 dage om
året fra 2006 til 2008 for ansatte i administrative job i fire kommuner og to tidligere amter, som har været ude i
sammenlægninger. Det er en stigning på over 60 procent. Det ligger væsentligt over den generelle udvikling i kommuner og regioner, hvor det præcise tal for 2008 dog endnu ikke er opgjort.

En af lægerne bag undersøgelsen, afdelingslæge Martin Lindhardt Nielsen, siger, at de sygemeldte typisk forklarer fraværet med stress på grund af usikkerhed om arbejdsfunktioner, ledelse og medarbejderflugt m.m.:

- Der har været nogle menneskelige omkostninger for personalet. Disse konsekvenser har man normalt ikke med, når man taler om at skabe store reformer. Men det er nødvendigt at vurdere sådanne omkostninger og tage dem med i beslutningsgrundlaget i lignende reformplaner i fremtiden, siger han.


Nyhedsoverblik