Store prisændringer på vej til pendlerne

Fra nytår harmoniserer Movia priserne for dem, der rejser med bus og lokaltog. Nogen slipper billigere, mens andre får dyrere transport.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Movia har fået skarp kritik fra Rigsrevisionen, fordi deres priser er for indviklede og uforståelige. Derfor kommer der ved årsskiftet en såkaldt harmonisering af taksterne, der skal sikre mere ensartede priser.

Harmoniseringen har sin pris:

  • I den vestlige del af vores region vil priserne stige på hver femte rejse.
  • I den sydlige del vil mere end hver tredje rejse blive dyrere, mens lidt mere end hver fjerde vil billigere.
  • I Stevns Kommune bliver pendlerne ramt særlig hårdt, fordi de hører under hovedstadens takstområde. Her vil de rejsende opleve prisstigninger på helt op til 86 procent.

Dyrt for pendlerne på Stevns

Signe Nielsen fra Store Heddinge tager hver morgen med lokalbanen og S-toget for at komme på arbejde i København. Hun kan med prisændringerne se frem til en ekstraudgift på 665 kroner om måneden. Trækker man ferie-, syge- og fridage fra betyder det omkring 6.500 kroner om året.

- Jeg synes det er en helt urimelig prisstigning, som jeg ikke tror, ville kunne forekomme i nogen anden branche, og da slet ikke, når der ikke kommer nogle kvalitetsforbedringer, siger Signe Nielsen.

Overordnet ser prisstigninger for rejsende fra Store Heddinge således ud:

  • Alle der rejser med periodekort fra Store Heddinge til København kan se frem til en prisstigning på 48 procent.
  • Rejser du med enkeltbillet stiger priserne med 22 procent.
  • Rejser du med rejsekortet kan du se frem til en prisstigning på hele 86 procent.

Borgmesteren er chokeret

På Rådhuset i Store Heddinge er borgmester Mogens Haugaard (V) i gang med at granske de nye priser fra Movia.

- Der er jo fuldstændigt urimeligt det her, siger han.

Han er ikke tvivl om, at prisstigningerne fremover vil gøre det endnu sværere at få folk til at slå sig ned i kommunen, men hvis borgmesteren i Stevns skal gøre sig håb om at ændre de kommende prisstigninger, må han tage fat i sine kollegaer rundt om Sjælland og Lolland Falster.

Movia er nemlig ejet af de to regioner og de 45 kommuner øst for Storebælt, og bestyrelsen og repræsentantskabet består af borgmestre og kommunal- og regionspolitikere.

Movias bestyrelse gemmer sig

Der er ingen af de valgte politikere i Movias bestyrelse, der har ønsket at stille op til interview med TV ØST. I stedet har vi fået lov til at interviewe en af de embedsmænd, der står for at udrulle de nye priser.

- I dag har vi utroligt komplicerede priser for den kollektive trafik på Sjælland, siger Eskil Thuesen, der er centerchef hos Movia.

Takstændringerne fra Movia kommer, fordi Rigsrevisionen har kritiseret den måde som selskabet i dag prissætter deres rejser. Derfor skal de rejsende i vores region fra årsskiftet vænne sig til nye priser

- Samlet set kommer der ikke højere takster, der er nogen der får det dyrere, og der andre som får det billigere, fortæller han.

For pendlerne fra Stevns bliver harmoniseringen dog dyr. Efter nytår kan de nemlig ikke længere nyde godt af, at man i hovedstadens takstområde, som det er i dag, maksimalt skal betale for ni zoner uanset hvor lang rejsen er:

- Der er 14 zoner fra København til Stevns, men de har kun betalt for ni, det vil sige, at de har fået fem zoner gratis. Det kan vi ikke opretholde, når vi skal lave et fælles system for alle, så skal alle betale for de zoner de rejser igennem, siger Eskil Thuesen.

Borgmester vil mødes med Movia

I slutningen af denne måned vil Stevns borgmester Mogens Haugaard sammen med medlemmer af kommunalbestyrelsen mødes med Movias bestyrelsesformand Thomas Gyldal Petersen for at drøfte prisstigningerne. Thomas Gyldal Petersen er borgmester i Herlev kommune, og Mogens Haugaard håber, at han vil kunne få sin kollega til at ændre de kommende prisstigninger:

- Vi bliver nødt til at få gjort noget ved det her, siger Mogens Haugaard.


Nyhedsoverblik