Hakker det, når du snakker i telefon? Kan du ikke sende billeder til vennerne? Eller kniber det med at komme på Facebook fra mobilen?
Sig det til teleselskabet, for de registrerer, hvor efterspørgslen er. Men sig det også til kommunen, så de også bliver opmærksomme på problemet og kan se, hvor vigtigt det er med god mobildækning
Så bor du måske i et af områderne, hvor der er "hul" i mobildækningen. Hvor god dækningen er hos dig, kan du se på kortet her.
For der er stadig huller. En undersøgelse af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA fra 2017 viser, at 12 procent af de adspurgte i Region Sjælland enten har en dårlig eller meget dårlig mobildækning på deres bopæl.
Men nogle steder gør de noget for at komme "hullerne" til livs.
Guldborgsund bør kommuner lære af
På stranden ved Hesnæs på Falster bliver der i denne måned rejst en mobilmast for at sikre bedre mobildækning i et område, hvor man førhen ikke kunne ringe 1-1-2.
Det er et samarbejde mellem Guldborgsund Kommune, Telia, Telenor, Teleindustrien og den private fond Det Classenske Fideicommis, der gør, at borgere i området nu kan se frem til bedre dækning.
Spørger man brancheorganisationen Teleindustrien, der repræsenterer teleselskaberne, er Guldborgsund-metoden et pragteksemplar.
- Det er det gode eksempel på, hvordan man kan indgå en konstruktiv dialog mellem kommunen og os, og sammen få skabt bedre dækning. Det kunne andre kommuner sagtens tage ved lære af, siger Jakob Willer, direktør for Teleindustrien til TV ØST.
For det er det, der skal til, hvis der skal skabes bedre dækning. Én telemast koster, ifølge Jakob Willer, mellem 1,5 og 2 millioner kroner, og sådan en sætter man ikke bare lige op.
- Selvfølgelig er der noget økonomi i det for teleselskaberne, for man prioriterer jo de områder, hvor der er mest efterspørgsel, siger Jakob Willer.
Han mener, det bør, som i Guldborgsund, være et samarbejde mellem telebranchen og kommunen at sikre en god mobildækning.
Sig det, hvis der er hul
Men det er også derfor, at han opfordrer til, at man oplyser om, hvis man har problemer med dækningen, der hvor man bor.
- Sig det til teleselskabet, for de registrerer, hvor efterspørgslen er. Men sig det også til kommunen, så de også bliver opmærksomme på problemet og kan se, hvor vigtigt det er med god mobildækning, siger Jakob Willer.
Også her er Guldborgsund Kommune et godt eksempel, mener direktøren.
- I Guldborgsund har man en bredbåndskonsulent, og sådan en burde alle kommuner have, som skaber dialog med telebranchen. Men de har også udviklet et system, hvor man nemt kan melde ind som borger, hvor man har problemer med netværket. Og der kigger telebranchen også med, så ud fra det, kan man definere et område, der har behov for bedre dækning, forklarer Jakob Willer.