Se foto: Her er revnen, der giver pendlerne grå hår i hovedet

En hårfin revne i to hjulaksler har givet pendlerne på Sjælland grå hår i hovedet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En hårfin revne afsløret under en rutineundersøgelse af en hjulaksel på ME-lokomotiverne er det, som nu giver pendlerne på Sjælland grå hår og færre tog på flere strækninger.

DSBs teknikere fandt revnen under en rutinemæssig isblæsning af hjulakslerne – men da de ikke kan sige, hvor dyb revnen er, så skal alle akslerne nu undersøges og behandles for potentielt skjulte revner på DSBs værksted i Aarhus. Det oplyser DSB.

Der er alt i alt 33 ME tog i Danmark – og de bruges alle på Sjælland til at køre som regionaltog med dobbeltdækker-vogne.

ME33
Læs også
DSB forlænger perioden med færre tog i to måneder
ME33
Læs også
DSB forlænger perioden med færre tog i to måneder

40 år gamle lokomotiver

Togene blev tegnet midt i 1970’erne, og blev sat i drift i starten af 1980’erne. De henvend 40 år gamle tog blev egentlig gjort klar til pension, og skulle erstattes af IC3-tog, når IC4-togene var klar. Da det ikke skete blev DSB imidlertid nødt til at beholde ME-togene i drift.

Lokomotiverne har flere gange været kritiseret for at udlede for meget luftforurening, og blev da også for omkring 13 år siden udstyret med luftfiltre.

Det er meningen, at ME-lokomotiverne om nogle år skal udskiftes med nye elektriske tog.


Nyhedsoverblik