Se billederne: Her bliver den nye gangbro løftet ind på Lundby Station

Ét af Banedanmarks største projekter til dato er kommet et skridt videre, da den nye gangbro blev løftet ind på Lundby Station.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ét af Banedanmarks allerstørste infrastruktur-projekter til dato kom i den forløbne weekend et skridt videre, da den nye gangbro blev løftet ind på Lundby Station. Selve broen blev løftet i ét stykke, og derefter blev de tre trapper til perronerne løftet ind og monteret.

Det er ikke nyt, at der går en gangbro fra selve stationen ud til sporene i stationsbyen Lundby i Vordingborg Kommune. Men den gamle bro var for lav til de master til kørestrøm, der skal sættes op.

Artiklen fortsætter under billedet

Det er ikke blot gangbroen, der udskiftes på Lundby Station. De gamle spor bliver udskiftet og der bliver lagt nyt sporskifte.
Det er ikke blot gangbroen, der udskiftes på Lundby Station. De gamle spor bliver udskiftet og der bliver lagt nyt sporskifte. Foto: Foto: Ingrid Riis, Banedanmark

Gangbroen på stationen i Lundby er bare en ud af mere end 100 broer der i disse år bliver udskiftet på strækningen mellem Ringsted og Rødbyhavn. Strækningen skal forbindes med den kommende Femern-forbindelse, der bygges som en sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.

De mange projekter vil, når det hele er bygget færdigt i 2021, betyde, at farten på strækningen kan sættes op til 200 kilometer i timen.

Artiklen fortsætter under billedet

Perronerne på Lundby Station bliver tilpasset den nye gangbro. 
Perronerne på Lundby Station bliver tilpasset den nye gangbro.  Foto: Ingrid Riis

Arbejdet på Lundby Station har været i gang siden 1. februar 2018. I en lang periode, mens en vejbro over banen blev bygget om, måtte nogle af borgerne køre en omvej på 10 kilometer for at komme fra den ene del af byen til den anden, fordi jernbanen løber tværs gennem byen. Både købmanden og skoletrafikken har været mærket af ombygningen.

Ny dobbeltsporet jernbane Ringsted-Femern Banen

  • Projektet har et budget på 9,5 milliarder kr
  • Der etableres et nyt 55 km langt ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen. 
  • Flere eksisterende stationer og perroner ombygges med nye adgangsveje, elevatorer og vejanlæg. Der opføres en helt ny jernbanebro over Guldborgsund.
  • Jernbaneforbindelsen over Masnedsund erstattes af en ny dobbeltsporet bro.
  • Banen elektrificeres med nyt kørestrømsanlæg og et helt nyt signalsystem.
  • Skinnerne udskiftes på store dele af strækningen.

Derudover må pendlerne på hele strækningen i øjeblikket undvære toget og døje med togbusser og længere rejsetid.

- Dét, vi laver i år, er strækningen mellem Nykøbing og Næstved, og der er simpelthen for meget arbejde at gøre til, at vi kan nøjes med at arbejde om natten. Det her projekt er så stort, at det tager rigtig lang tid, men det er vigtigt at huske, at det hele ender godt i sidste ende, siger Ebbe Jung Josefsson, der er presserådgiver i Banedanmark.

Lundby delt i to
Læs også
Brobyggeri deler Lundby i to: Giver 10 kilometer stor omvej
Lundby delt i to
Læs også
Brobyggeri deler Lundby i to: Giver 10 kilometer stor omvej

Et andet stort projekt, der foregår på strækningen lige nord for Lundby, er opsætning af 167 meter pæledæk ved landsbyen Ring. Her bliver 427 pæle på op til 35,8 meter banket ned i et betondæk, der ligger under jorden og er en meter tykt.  

Artiklen fortsætter under billedet

Den nye og højere gangbro på Lundby Station skal give plads til master til kørestrøm.
Den nye og højere gangbro på Lundby Station skal give plads til master til kørestrøm. Foto: Ingrid Riis

- Det er ikke noget, der farligt, men på den del af strækningen har toget i en årrække måtte sænke farten, fordi det er et såkaldt blødbundsområde, og så banker vi pælene ned for at stabilisere jorden, fortæller Ebbe Jung Josefsson.

Næstved og Vordingborg Stationer genåbner den 2. september. Arbejdet på strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster forventes at blive endeligt færdigt i 2021. 

Gense indslag fra TV2 ØST fra fejringen af, at byen bliver samlet igen efter bygningen af en ny vejbro over jernbanen. 

En vejbro over jernbanen har været under ombygning i ni måneder. Det har splittet Lundby over i to og har haft konsekvenser for borgerne.

 


Nyhedsoverblik