Sådan er lejeres muligheder ved mistanke om skimmel

Lejere i boliger, hvor der er mistanke om skimmelsvamp, har ofte krav på at få hjælp. Se her, hvad du skal gøre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ifølge beboerne i en ejendom i Nakskov er deres lejligheder fyldt med skimmelsvamp og mug. Susan Christensen har ikke kunne få fat på udlejeren, og nu ligger sagen hos kommunen.

Skimmelsvamp i en bolig er en alvorlig sag, og derfor bør både lejere og udlejere straks reagere, hvis der er mistanke om fugtproblemer eller skimmelvækst.

Sådan lyder anbefalingen fra Velfærdsministeriet i en vejledning til lejere i private udlejningsejendomme, der frygter at have problemer med skimmelsvampe.

De opfordrer lejerne til straks at kontakte udlejeren, hvis de har mistanke om skimmelvækst eller fugtproblemer. Målet er at finde ud af, hvorfor problemerne opstår og få dem løst.

Som udgangspunkt, så opstår skimmelvækst kun, hvis det underlag, som det vokser på, er fugtigt. Fugten kan skyldes mange ting – og skyldes det eksempelvis for lidt opvarmning eller udluftning, så hænger lejeren selv på regningen for at løse problemet. I alle andre tilfælde hænger udlejeren selv på regningen.

Hvis udlejeren ikke selv reagerer på henvendelserne, så kan lejeren klage til både Huslejenævnet og til den lokale kommune – og de myndigheder kan (eventuelt sammen med Boligretten eller Byfornyelsesnævnet) hyre håndværkere, der kan løse problemet på ejerens regning.

Se meget mere herunder:

 


Nyhedsoverblik