S: Transportafgift skal tage hensyn til udkantsdanmark

Politikere fra S og R viser nu forståelse for de trængte erhverv i landområderne. Derfor skal transportafgiften ændres.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Politikere fra S og R viser nu forståelse for de trængte erhverv i landområderne. Transportafgiften bliver mindre i landdistrikterne end i hovedstaden, skatteordfører Thomas Jensen (S). Han lover, at transportafgiften bliver intelligent indrettet og tager hensyn til udkantsdanmark.

- Transportafgiften bliver en differentieret afgift. Det vil sige, at det vil koste mere at køre i områder som København, hvor der er megen trængsel på vejene, og mindre at køre i de områder i Jylland, hvor der er langt mindre trængsel på vejene, siger han til foodculture.dk.

Landbrug & Fødevarer har skønnet, at den planlagte transportafgift vil koste 1 mia. i tabte eksportindtægter og mindst 1100 arbejdspladser. Særligt yderområderne vil blive ramt, og adm. direktør for Landbrug & Fødevarer, Søren Gade, mener ikke en differentieret model af afgiften er nok.

Hjælp til virksomheder langt fra storbyerne

- Transportafgiften er gift for dansk konkurrenceevne, og er det modsatte af, hvad Danmark har behov for i en økonomisk krisetid. Det er positivt, at regeringen nu har fokus på at mindske de skadelige konsekvenser i yderområderne, men det er desværre ikke nok. Transportafgiften vil koste danske arbejdspladser og bør helt afskaffes, siger Søren Gade.  

Transportafgiften har tidligere mødt voldsom kritik fra bl.a. 17 borgmestre i Jylland, der frygter, at den nye afgift vil koste arbejdspladser i deres i forvejen kriseramte landsdele. Og fra Landbrug & Fødevarer, der mener, at regeringen straffer landbrugs- og fødevarevirksomheder i yderområderne.

- Vi kan ikke undlade at indføre transportafgiften. Den er indført af bl.a. Venstre og Konservative tilbage i 2009, og pengene er brugt. Som nuværende regering har vi en bunden opgave med at få de penge hjem. Alt andet er uansvarligt, siger skatteordfører, Thomas Jensen (S).

R: Intet er afgjort - alle afgifter er i spil

Erhvervs- og skatteordfører fra Det Radikale Venstre (R) Andreas Steenberg understreger, at regeringen godt ved, at transporttunge erhverv som f.eks. mejerier og slagterier ikke kan ændre adfærd, og lade være med at køre med lastbil efter afgiftens indførsel.

- Det er klart, at kritikken af transportafgiften gør indtryk. Regeringen er ikke færdig med at regne. Alle afgifter er i spil, og vi ser nøje på, hvordan vi kan skrue transportafgiften sammen, så den gør mindst mulig ondt på landdistrikterne.

Andreas Steenberg (R) opfordrer alle parter til at slå koldt vand i blodet:

- Lovforslaget bliver fremlagt senere på foråret, og der vil i den forbindelse være en grundig høringsrunde, hvor alle kan komme med indlæg, siger han til foodculture.dk.


Nyhedsoverblik