Rutinerede bilister dumpede på stribe - disse fire fejl laver danskerne typisk, når de kører bil

Langt de fleste bilister tror, de vil kunne bestå en køreprøve uden forberedelse. En test viser det modsatte.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Rutinerede bilister har tilsyneladende selvtilliden i orden. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at de også har styr på deres kørsel og trafikreglerne.

Forsikringsselskabet Codan har testet 15 rutinerede bilisters evner i trafikken. De sendte dem gennem en teoriprøve og en køreprøve.

quote Jeg syntes, at jeg var en super bilist, inden jeg tog til prøverne

Henrik Ljungström, Faxe

Ud af de 15 dumpede alle teoriprøven, mens ti dumpede køreprøven.

50-årige Henrik Ljungström fra Faxe var en af de uheldige.

overhaling_uden_transport.jpg
Læs også
Køreskoler lider under stigende vejvrede - elever bliver påkørt bagfra
overhaling_uden_transport.jpg
Læs også
Køreskoler lider under stigende vejvrede - elever bliver påkørt bagfra

- Jeg syntes, at jeg var en super bilist, inden jeg tog til prøverne. På en skala fra 1 til 10 var jeg 10+. Men jeg bestod ikke. Hverken køreprøven eller teoriprøven, fortæller Henrik Ljungström.

Fire fejl danskerne typisk laver, når de kører bil

1. Orientering

-Spejl, spejl, skulder.

 

De tre elementer skal man bruge for at orientere sig ordentligt. Man skal orientere sig, hver gang man skal foretage sig alt andet end at køre ligeud: Forhindringer i ens vejbane, højresving, venstresving, overhalinger, sammenfletning, vognbaneskift, igangsætning og parkering.

 

Der er seks blinde vinkler på en bil, som besværliggør en bilists orientering. De blinde vinkler kan man komme til livs ved at bruge bakspejlet, sidespejlet og kigge sig over skulderen for at orientere sig ordentligt og skabe en sikker trafik.

 

 

2. Forkert vognbane

Når der er flere vognbaner, skal man holde sig i den højre side af vejen. Det er kun tilladt at skifte vognbane i tilfælde af sammenfletning, overhaling, forberedelse af sving længere fremme, eller hvis man vil forbi en parkeret bil.

 

 

3. Vigepligt

Der skelnes mellem to former for vigepligt - ubetinget og højre vigepligt.

 

Ubetinget vigepligt betyder, at du skal holde tilbage (vige) for al trafik fra højre og venstre.

 

Højre vigepligt betyder, at du skal holde tilbage (vige) for al trafik fra højre.

 

 

4. Horn

Hornet i bilens rat kan sidde løst hos nogle bilister. Men det er kun tilladt at bruge hornet, hvis det er for at afværge en ulykke.

 

 

Kilder: Kørekort-guiden.dk, TV2.

I køreprøven var han ikke god nok til at orientere sig. I teoriprøven havde han 10 eller 12 fejl. Det højst tilladte er fem.

Har undersøgt 1250 danske bilister

Ud over at afholde køre- og teoriprøver har Codan - med hjælp fra analyseinstituttet Epinion - undersøgt 1250 danske bilister viden om trafik og syn på egne evner i trafikken.

Her svarer 81 procent, at de vil kunne bestå en køreprøve uden nogen særlig forberedelse. Samtidig viser det sig, at knap hver femte bilist ikke kender reglen for højrevigepligt, og fire ud af ti er ikke klar over, at man ikke må parkere mindre end ti meter fra et vejkryds.

quote Danskerne overvurderer deres egne evner til at køre bil

Mette Heering Pontoppidan, marketing- og kommunikationsdirektør i Codan

- Danskerne overvurderer deres egne evner til at køre bil, konstaterer marketing- og kommunikationsdirektør i Codan Mette Heering Pontoppidan.

Samme opfattelse har chefinstruktør Søren Holten Jacobsen fra køreanlægget FDM Sjællandsringen, hvor både kommende og nuværende bilister får træning.

Læs også
Enhedslisten vil hæve prisen på benzin og sætte turbo på grøn omstilling
Læs også
Enhedslisten vil hæve prisen på benzin og sætte turbo på grøn omstilling

- Mange af de bilister, der kommer på kørekursus, har en forventning om, at de kan meget mere, end de i virkeligheden kan, siger han.

Instruktøren forklarer, at mange har dårlige vaner i trafikken, som de - så længe de ikke bliver involveret i ulykker - måske slet ikke tænker over.

- Uopmærksomhed er en af de helt store syndere med hensyn til dårlige trafikvaner. Der er rigtig mange, der kører for tæt, og der er selvfølgelig også nogle, der kører for stærkt, siger Søren Holten Jacobsen.


Nyhedsoverblik