Ros til akutafdelinger men plads til forbedringer

Den første danske undersøgelse af patienternes tilfredshed med akutafdelingerne giver ros til sygehusene, men der er plads til forbedringer, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Personalet på akutafdelingerne her i regionen er gode til at lytte til patienterne, men knap så gode til at informere om ventetiderne. Sådan lyder nogle af de gennemgående tilbagemeldinger fra patienterne i den første danske undersøgelse af patienternes tilfredshed med akutafdelingerne. Det skriver Region Sjælland i en pressemeddelelse. 

Akutafdelingen i Nykøbing Falster får specielt ros for god og forståelig mundtlig kommunikation og et lyttende personale, det samme gør akutafdelingerne i Holbæk, Slagelse, Næstved og Køge, men fælles for dem er også, at de skal være bedre til at oplyse om de aktuelle ventetider.

- Mange patienter oplever, at vi ikke fortæller godt nok om den aktuelle ventetid. Det skal vi gøre bedre, og vi vil fremover forsøge at give meldinger til venteværelset noget oftere, siger ledende oversygeplejerske på akutafdelingen i Slagelse, Jette Jensen, og tilføjer, at 80 procent af alle patienterne er i gang med behandlingen inden for en time, og de fleste er taget hjem højst to timer efter, de er kommet på Akutafdelingen.

I Holbæk vil de forsøge at oplyse om ventetiderne én gang i timerne, ligesom personalet på de øvrige akutafdelinger også vil have fokus på bedre information om ventetiderne.

Bedre til smertelindring

Et andet kritikpunktpunkt i undersøgelsen handler om smertelindringen af de patienter, der kommer ind.

- De fleste får jo råd og vejledning om smertelindring, når de ringer til vores Akuttelefon, men vi har nu gjort det sådan, at sekretæren, der tager imod patienten, kan tilføje et lille, rødt smerteikon på vores digitale overblikstavler ud for de patienter, der kræver særlig opmærksomhed, siger Søren W. Rasmussen, ledende overlæge på akutafdelingen på Holbæk Sygehus.

Også på akutafdelingerne i Nykøbing Falster, Slagelse, Næstved og Køge er der nu øget opmærksomhed på smertelindringen hos patienterne.

Ring til Akuttelefonen først

En akutafdeling modtager alle akutte patienter, der skal på sygehuset. Det vil sige både de patienter, der kommer med mindre skader som forstuvninger og sår, og de patienter, der indlægges af egen læge eller kommer med ambulance.

Hvis du kommer til skade, skal du altid ringe til Region Sjællands Akuttelefon på 70 15 07 08, før du tager på sygehuset. Personalet sørger så for, at du kommer til den rette behandling og kan fortælle dig, hvis der er ekstraordinær ventetid, så du måske med fordel kan vente med at tage af sted og dermed tilbringe ventetiden derhjemme.

Du kan se hele undersøgelsen her.


Nyhedsoverblik