Regeringen klar med 112 milliarder til nye veje og jernbaner

Sammen med Dansk Folkeparti vil regeringen bruge mere end 100 milliarder frem mod 2030 på især en udvidelse vejnettet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen og Dansk Folkeparti indgår en aftale til 112,7 milliarder kroner om infrastrukturen.

Det fremgår af en ny aftale, som parterne har forhandlet på plads. Aftalen bliver præsenteret på et pressemøde klokken 10.00.

quote Trængsel på vejene koster hver dag samfundet dyrt

Ole Birk Olesen (LA),  transport-, bygnings- og boligminister

- Trængsel på vejene koster hver dag samfundet dyrt, ligesom det er irriterende for den enkelte trafikant at spilde tiden i lange bilkøer. Trængslen vil kun vokse i fremtiden, hvis ikke vi gør noget nu, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

- Derfor vil vi investere mere i vores vejinfrastruktur, og med den nye aftale sætter vi eksempelvis gang i vigtige og nødvendige udvidelser af landets mest belastede motorvejstrækninger, tilføjer han.

Penge til motorvej fra Rønnede til Næstved

Pengene skal blandt andet gå til Kalundborgmotorvejens sidste etape, der ventes færdiggjort i 2023.

Derudover laves der motorvej fra Rønnede til Næstved, det projekt sættes i gang i 2024, en ny ring 5 vest for Køge laves i perioden 2025-2031, en ny statsvej ud på Stevs etableres, der udføres en udvidelse af Sydmotorvejen E55 ved Nykøbing Falster og der sker en opgradering af jernbanen Ringsted-Odense til højhastighedstog.

Læs også
Regeringen sætter tidspunkt på byggeri af motorvej til Kalundborg og Næstved
Læs også
Regeringen sætter tidspunkt på byggeri af motorvej til Kalundborg og Næstved

- For Dansk Folkeparti er det afgørende, at Danmark hænger sammen. Derfor har det været vigtigt for os at prioritere både skinner og asfalt. På den måde investerer vi bredt i fremtiden for flest mulige danskere, der hver dag begiver sig ud på vejene i bil eller på cykel eller som tager den offentlige transport, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, og tilføjer:

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Vi har prioriteret realisme og nærhed. Realisme i forhold til økonomien og nærhed i forhold til at sikre, at hele Danmark prioriteres med denne aftale. Vi har ikke kun disponeret penge til nye skinner og nye veje. Vi afsætter også 1,9 milliarder kroner ekstra til vedligehold af de veje, vi allerede har. Så færre oplever huller og urimelige ujævnheder i fremtiden.

Sådan skal aftalen finansieres

I alt er der afsat godt 60 milliarder kroner til nye projekter.

Finansieringen finder regeringen og Dansk Folkeparti blandt andet ved at udskyde tidspunktet for, hvornår Storbæltsbroen skal være betalt tilbage, og så henter man også en stor pose penge i den såkaldte Togfond.

Ifølge TV 2's oplysninger skal den nye aftale netop ses som et endeligt opgør med Togfonden, som de røde partier i sidste valgperiode etablerede sammen med Dansk Folkeparti.

quote Vi har prioriteret realisme og nærhed

Kim Christiansen (DF), transportordfører

I Togfonden var der sat 28,5 milliarder kroner af til blandt andet at sikre hurtige togforbindelser mellem landets største byer, så det fremover kun skulle tage tre timer at komme fra Aalborg til København. 

Men de ambitioner synes nu at blive lagt i graven, efter at det er lykkedes regeringen at få Dansk Folkeparti til at tilslutte sig dagens aftale. 

Læs aftaleteksten med en detaljeret liste over infrastrukturprojekter her.


Nyhedsoverblik