Pres får vognmænd til at kræve ansvar fra speditørerne

Speditørerne presser de danske vognmænd til enten at bryde reglerne eller gå glip af opgaverne. Derfor kræver de danske vognmænd og chauffører nu kædeansvar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Speditørerne skal ikke længere gå fri, når udenlandske lastbiler kører ulovligt i Danmark.

Sjællandske vognmænd og lastbilschauffører kræver kædeansvar i den danske transportbranche.

Kravet kommer som en reaktion på, at flere danske chauffører har oplevet at blive presset til at bryde dansk lovgivning af speditørerne, hvis de vil være ligeså konkurrencedygtige som deres udenlandske kolleger.

Flere danske lastbilschauffører har oplevet at blive bedt af speditørerne om at køre med tungere gods, end loven tillader. Har de nægtet, så er turen i stedet gået til en udenlandsk chauffør, som kan tilbyde transporten langt billigere. Det skriver DR Sjælland.

Vognmand spår om gavnlig effekt

Vognmænd og chauffører vil derfor nu have kædeansvar implementeret i transporterhvervet, som man også kender det inden for byggebranchen.

På den måde vil speditørerne nemlig ikke længere være fritstillet for bøder, som det ellers er tilfældet i dag. Og det vil have en gavnlig effekt, siger Michael Palle, der er vognmand i Næstved.

- Hvis der bliver taget en udenlandsk lastbil, som har kørt for mange ture i Danmark, så går det kun ud over chaufføren og vognmanden. Det burde også være speditørerne, som fik en straf i form af en bøde, siger han til DR Sjælland og fortsætter:

- Med kædeansvar kan man gå hele vejen til tops, hvilket vil være det helt rigtige i den her problematik, siger Michael Palle.

Speditørerne kalder det unødvendigt

Hos Danske Speditører er man dog ikke enig i den udlægning. Det vil nemlig være fuldstændig unødvendigt med kædeansvar, da man allerede har en række regler på området, siger direktør Martin Aabak til DR Sjælland.

- Kædeansvar er jo ikke en løsning. I bedste fald er det en ansvarsforflyttelse i forhold til, at man lader en speditør overtage ansvaret fra en vognmand. Så den del løser ikke noget.

- Desuden har speditørerne allerede et medansvar. Det betyder helt konkret, at hvis speditøren har medvirket til en lovovertrædelse, så kan denne også blive ramt, siger han.

”ingen dokumentation”

Martin Aabak forstår heller ikke, hvorfor kritikken fra vognmænd og lastbilchauffører er så intens lige nu. Ifølge ham er der ingen dokumentation for de påstande, som han har hørt de seneste dage.

- Jeg stiller mig egentlig noget uforstående over for den kritik og måske også over for den påståede dokumentation, som man har for de ulovligheder, man påstår at se ude på vejene. Omfanget af udenlandske lastbilers kørsel indenfor Danmarks grænser er ubetydelig, siger direktøren og fortsætter:

- Danmarks Statistik siger, at den kun udgør 2 % af den samlede indenrigstransport i Danmark. Så jeg forstår simpelthen ikke kritikken, siger Martin Aabak.

3F viser foståelse

Hos 3F kan man sagtens forstå vognmændenes og chaufførernes kritik.

Hos fagforbundet skyder man på, at 15.000 danske chauffører allerede har mistet jobbet inden for de seneste 10 år. Og kommer der ikke ny lovgivning på transportområdet, spår Lennard B. Nielsen, der er transportansvarlig hos 3F i Næstved, at problemet kun vil gå en vej.

- Det bliver større og større. Når jeg siger, at det er 15.000 chauffører, der har mistet jobbet inden for de seneste 10 år, så vil jeg mene - uden at have dokumentation for det, at de 10.000 af dem er inden for de seneste 5 år, siger Lennard B. Nielsen til DR Sjælland, der støtter forslaget om at indføre kædeansvar i transportbranchen, og tilføjer:

- Og hvis det er en tendens der tager til, så ser det meget, meget sløjt ud for de danske lastbilschauffører.

/ritzau/


Nyhedsoverblik