¨

Politikere giver IC4-togene dødsstødet

Arkivfoto. Foto: TV ØST

Der er enighed blandt flere af Folketingets partier om, at IC4-togene ikke kan erstatte IC3-togene.

Både politikere, eksperter og DSB har mistet troen på, at IC4-toget nogensinde kommer til at afløse IC3-toget i togtrafikken mellem Øst- og Vestdanmark.

Det skriver Jyllands-Posten.

Stadig for mange problemer

IC4-togsæt har i vores region kørt som enkeltkørende togsæt mellem Slagelse og København H siden december 2013, og mellem Kalundborg og Østerport siden august 2014. To sammenkoblede togsæt har siden sidste sommer kørt mellem Kalundborg og Østerport.

De skandaleramte tog skulle have været køreklare i 2006, men er stadig langt fra klar til at løfte sine planlagte opgaver.

Efter at have fået bremserne til at virke er det nu blandt andet dørene, der ikke kan lukke, og trinbrættet der ikke kan trækkes ind, og så er det umuligt at koble togvognene sammen uden at bruge lang tid.

Derfor bliver de IC4-tog, der trods alt kan køre, næsten ikke brugt mellem København og Aarhus, hvilket ellers var planen.

Går alt for ofte i stykker

Ifølge den reviderede indsættelsesplan, der blev præsenteret i juni sidste år, skulle IC4-togene i dag i gennemsnit kunne køre 12.500 kilometer uden at gå i stykker.

De seneste tal viser, at togene i marts kun klarede 4.354 kilometer, inden de igen stod stille. Dermed er de 20-25 år gamle IC3-tog mere end 13 gange mere driftsikre.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er ikke i tvivl:

- IC4 kommer aldrig på sporet. Det eneste rigtige vil derfor være en kontrolleret udrangering, siger han til Jyllands-Posten.

Røde partier vil satse på andre tog

Både Socialdemokraterne og SF er også godt trætte af IC4. SF's tidligere transportminister, partiformand Pia Olsen Dyhr, tror heller ikke længere på IC4:

- IC4 var en fejl, som vi skal over hurtigst muligt. Derfor skal vi have elektrificeret hele tognettet, og så må vi købe dobbeltdækkere og eventuelt ekstra lokomotiver i en overgangsfase.

Transportordfører Rasmus Prehn (S) er enig, men mener, at man i en overgangsperiode er nødt til at bruge de af IC4-togene, der kan køre.

Lige nu kører 30 af de 82 indkøbte IC4-tog - samme antal som i juni sidste år. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019, men det tror ingen længere på.

/ritzau/

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App