Pengemangel truer den kollektive trafik

Region Sjælland mangler 30 millioner kroner om året til driften af den kollektive trafik. Regionen vil nu drøfte problematikken med de kommuner, som fra 2017 kan blive berørt af eventuelle omlægninger af den kollektive trafik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der mangler 30 millioner kroner i Region Sjællands pengekasse til den kollektive trafik, og det får nu regionen til at gå i dialog med kommunerne om en løsning. Det skriver regionen i en pressemeddelelse.

Forretningsudvalget i Region Sjælland besluttede mandag at sætte gang i en proces, som skal sikre balance i budgettet for driften af den kollektive trafik. Budgettet hører under Regional Udvikling i Region Sjælland, og der mangler altså umiddelbart 30 millioner kroner for at genoprette balancen.

Ifølge Sjællandske er tre buslinjer med tilsammen 670.000 årlige passagerer i farezonen for at blive nedlagt. Det drejer sig om rute 570 mellem Næstved og Dianalund, rute 490 mellem Slagelse og Svinninge og 420R mellem Slagelse og Holbæk.

Derudove er det fortsat uvist, hvad der kommer til at ske med togdriften på Tølløsebanen, hvor skinnerne er nedslidte, og togbusser lige nu er indsat på en del af strækningen, og hvor region og folketingspolitikere skændes om det forestående renoveringsarbejde sammenholdt med fremtidsudsigterne for banen. Regionen vil ikke poste en masse penge i arbejdet, hvis det alligevel viser sig, at Tølløsebanen bliver nedlagt om nogle år, og de savner svar fra Christiansborg på, hvad planerne egentligt er.

Også i dialog med regeringen

Region Sjællands udvalg for Klima, Miljø, Trafik og Infrastruktur vil nu gå i dialog med de kommuner, som kan blive berørt af eventuelle omlægninger af den kollektive trafik i Region Sjælland fra 2017. I processen vil der også være dialog med regeringen om mulige løsninger på den økonomiske udfordring omkring driften af den kollektive trafik i Region Sjælland. I drøftelserne med kommuner og regering vil også situationen omkring driften af Tølløsebanen indgå.

Region Sjælland skal senest 1. maj afgive sin trafikbestilling til Movia for den kollektive trafik i 2017.

Processen, som i dag er igangsat af Forretningsudvalget i Region Sjælland, afsluttes med endelig stillingtagen på Regionsrådsmøde den 28. april efter behandling i forretningsudvalget den 18. april.


Nyhedsoverblik