Pendlertalsmand. Nyt takstsystem fyldt med problemer

To måneder efter det nye takstsystem Takst Sjælland trådte i kraft, skaber det fortsat frustration blandt pendlere over hele regionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hver dag tager Toke Hermind toget fra Slagelse til Høje Taastrup. Han er vant til pendlerlivet, men i de seneste måneder har det ikke været nemt.

- Der har været problemer, ugennemskuelighed og flere problemer, mener Toke Hermind, der selv fungerer som pendlerrepræsentant i Slagelse.

Siden det nye takstsystem på Sjælland blev indført, har forvirringen været stor hos mange af de rejsende.

De klager ikke kun over højere priser, men også over uoverskuelige billettyper, forvirrende zoner og manglende information.

- Vi ved, at der nu kommer en ny større omlægning på en lang række strækninger. Men vi ved ikke, hvad der kommer til at ske. Om man får flere eller færre zoner, og om det bliver billigere eller dyrere, siger Toke Hermind. 

Tog Nykoebing F. st.
Læs også
Passagerpulsen: Systemet er stadig ikke gennemskueligt
Tog Nykoebing F. st.
Læs også
Passagerpulsen: Systemet er stadig ikke gennemskueligt

Nye justeringer på vej

Fra Movia lyder det, at disse justeringer vil blive foretaget den 11. marts, og at de vil blive meldt ud på selskabets hjemmeside forinden.

Det er ikke kun på Vestsjælland, utilfredsheden er stor. Facebookgruppen Takst Sjælland er fyldt med vrede pendlere.

- Uoverskueligt zonesystem og for store prisstigninger for færre zoner, skriver Jørgen Boll

- For dyrt. For komplekst. For ufleksibelt, lyder det fra Daniel Jantzen 

- Hele forløbet ved denne indførelse har været mangelfuld i forhold til udmelding, implementering, oplæring, instruktion samt ansvar for dette cirkus, som Takst Sjælland efterhånden har været for mange af os pendlere, mener Melina Birch Rasmussen.

TV ØST har dog også talt med flere pendlere, der er godt tilfredse med systemet.

Movia: Vi forstår noget af kritikken

Det er Movia, der sammen med DSB og Metroselskabet står bag Takst Sjælland.

Selskabet kan godt forstå en del af den kritik, der rejses af selskabet.

- Det er 40 år siden, at vi sidst har lavet så meget om i takstsystemet, som vi gør nu. Så selvfølgelig er der lavet mange ting om, og der er mange ting, som kunderne skal lære. Der er kommet nye priser for mange rejsende, og nye produkter som pendlerkort på rejsekort og nye beregningsmetoder. Og det er klart, at det kan give lidt forvirring i starten, siger Eskil Tuesen fra Movia.

Han siger dog, at både DSBs og Movias indtryk er, at de er kommet rigtig godt fra start,

- Teknisk er det hele fungeret, og der er kommet meget mere ro på nu, hvor folk kender vores produkt bedre. Vi har brugt flere år på at planlægge det her, og jeg synes generelt, at vi er kommet ud med et rigtig godt og robust system. Samlet set, så er det meget få ting, der er blevet ændret, siger Eskil Tuesen.

Han oplyser, at det lige nu kun er 40 ud af 20.000 strækninger, hvis priser ændres den 11. marts.

Minister: Politikere støtter systemet

Transportminister Ole Birk Olesen oplyser fredag, at der er bred politisk opbakning til takstharmoniseringen.

Han understreger dog, at han lytter til den kritik, som pendlerne rejser.


Nyhedsoverblik