Pendlere tjener mere – bare ikke i Region Sjælland.

Pendlere tjener i gennemsnit 18 procent mere, end folk der ikke pendler. Det er især i Hovedstadsområdet og Århus, dog ikke i det øvrige Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når pendlere kigger på deres lønsedler, står der oftere et højere tal end hos ikke-pendlere. Det viser tal fra en ny analyse foretaget af Momentum, der har lavet en pendler-kortlægning i Danmark. Hvor og hvordan folk pendler, har derfor betydning for kommunernes økonomi, da størstedelen af indtægterne komme fra indkomstskatter.

Derfor er det attraktiv for en kommune at tiltrække pendlere. Det er dog ikke altid helt let. Det siger lektor og forsker i mobilitet ved Aalborg Universitet Henrik Harder.

- Det er jo en benhård kamp, hvor man kan gøre noget i forhold til den kommunale service, motorveje og infrastruktur, men folk ser jo også på, om de tror, der vil være andre, der vil flytte til området, eller man risikerer, at boligen mister værdi og bliver svær at sælge. Og den problematik er svær at knække, for det kræver jo langt mere end bare infrastruktur. Nogle kommuner har jo nogle herlighedsværdier, der blev givet, da byerne blev anlagt, lang tid før vi havde bilerne i det antal, vi har i dag, siger Henrik Harder til Momentum.

Sorø kæmper for pendlerne

En af de kommuner, der har mange pendlere er Sorø. Det er der en klar grund til.

- Med 46 minutter til både København og Odense er Sorø Kommune en meget attraktiv pendlerkommune. Vi har da også gennem de seneste år set en markant vækst i pendlere til og fra kommunen. Fra kommunens side støtter vi op om det ved blandt andet at sørge for fleksible åbningstider og få lukkedage i daginstitutionerne. Vi er også i gang med at udvikle bosætningsmulighederne tæt på stationen, ligesom vi har etableret gode parkeringsforhold – for både biler og cykler ved stationen, siger borgmester Gert Jørgensen (C) til TV ØST.

Kommunen har derfor lavet en række intiativer for at skabe gode forhold for pendlerne. Blandt andet har man lige åbnet en café ide ngamle stationsbygning.

- Fra kommunens side arbejder vi desuden målrettet på at styrke den kollektive trafik til glæde for pendlere til og fra kommunen. Blandt andet har vi fået etableret rigtig gode busforbindelser til Sorø Station, der passer med togene både øst og vestfra. Og så kæmper vi aktivt for at bevare Høng-Tølløse Banen, som ligeledes er en vigtig brik i den kollektive trafik i kommunen, siger Gert Jørgensen til TV ØST.

De sjællandske pendlere er ikke højtlønnede

Undersøgelsen viser, at langt de fleste kommuner i regionen har folk der pendler, mens Faxe og Stevns, er de kommuner, hvor der er flest, der pendler. Det vil sige, at der i begge kommuner er 20 procent flere beskæftiget end, der er arbejdspladser i kommunen.

Ligeledes er det de selvsamme kommuner, hvor den største del af lønsummen i kommunen bliver hentet uden for kommunen. Det selvsamme gælder for Ringsted og Sorø. Lolland Kommune er derimod en af de kommuner, hvor den mindste del af den samlede lønsum hentes uden for kommunen.

Alt i alt er der dog 32 kommuner, hvor pendlerne i gennemsnit får mindre ud af den lange køretur for at arbejde uden for kommunen, sammenlignet med, hvad en dansker tjener i gennemsnit. Denne polarisering er nået, man især ser i Østdanmark, mener Henrik Harder.

- Det er kun et fåtal af folk på Sjælland, der har de gode lønninger, der er også rigtig mange, der ikke tjener ret meget. Festen slutter i høj grad, hvor Roskilde og Køge slutter. Der er situationen en anden i Jylland, hvor det mange steder stadig er attraktivt at bo, da det er forholdsvis billigt, og der er en del arbejdspladser med fornuftige lønninger,« siger Henrik Harder.


Nyhedsoverblik