Passagerer udsat for massiv forurening i dobbeltdækkervogne

Forureningen i de dobbeltdækkervogne, som DSB for nylig har købt, ligger 10 gange over det niveau, der normalt er bekymrende.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Passagerer i de dobbeltdækkervogne, som DSB netop har købt, bliver udsat for massiv luftforurening. Antallet af mikropartikler i vognene ligger 10 gange over, hvad der bliver anset for at være bekymrende. Det siger Kåre Pres-Sørensen, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd til Radio24syv.

- Det er alt for høje niveauer, når man tænker på, at det skulle være et miljørigtigt kollektivt transportmiddel. Det kan have konsekvenser for passagererne. Det kan medføre kræft, hjertekarsygdomme og forskellige luftvejslidelser, siger Kåre Pres-Sørensen.

10 gange over det bekymrende

Inde i toget er der 300.000 mikropartikler per kubikcentimeter, og det er absurd mange og langt over det niveau, som man på nogen som helst måde kan tolerere. Normalt er 30.000 et bekymrende højt antal partikler, siger Kåre Pres-Sørensen.

- Er man rask og dyrker masser af motion, så kan man godt overleve det her. Nøjagtigt ligesom man godt kan overleve at sidde i et rygerum. Men vi har jo netop afskaffet rygerummene, for at folk skulle undgå det her, siger Kåre Pres-Sørensen til Radio24syv.

Der mangler regler

Togvognene kører primært i den sjællandske regionaltogstrafik, men bliver også brugt til enkelte lyntogsafgange og til godstog. Der er 67 dobbeltdækkervogne og 32 ME-diesellokomotiver.

I EU er der ikke nogen regler for, hvor forurenet der må være i tog.

- Det er ikke i orden, at det er sundhedsskadeligt at køre i tog. Der skal simpelthen laves nogle regler på området,  siger Christel Schaldemose, socialdemokratisk europaparlamentariker til Radio24syv.

DSB forsvarer sig med, at de længe har troet, at IC4-toget skulle afløse de gamle lokomotiver. Nu er det sidste lokomotiv realistisk set først væk om 10 år.


Nyhedsoverblik