Nyt medieforlig styrker TV 2-regionerne

Tirsdag aften indgik næsten alle folketingets partier en ny medieaftale. Aftalen tilfører blandt andet flere midler til TV 2-regionerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

TV2's regionernes nye 24-timers kanaler skal have et løft. Det er en af målsætningerne med det ny medieforlig, som blev vedtaget tirsdag aften. I alt tilføres TV2-regionerne 62 mio. kr. ekstra frem til 2014, men halvdelen af pengene er et engangsbeløb.

Lokalt er vigtigt

Alle folketingets partier, undtagen Liberal Alliance, står bag aftalen, som glæder Socialdemokraternes medieordfører Mogens Jensen.

- I en tid, hvor der kommer utroligt meget internationalt indhold væltende ind i danskernes tv, er det vigtigt, vi sørger for, at der er produceret noget godt og professionelt lokalt, for det er folk meget interesserede i, påpeger ordføreren over for Morgenavisen Jyllands-Posten.

Mister også indtægt

TV2 Øst-direktør Vagn Petersen er postitiv over for de ekstra midler, men ser også udfordringer i forliget.

- Vi får mulighed for at hæve kvalitetsniveauet med eksempelvis debatprogrammer og flere live-sendinger. Men en del af aftalen går på, at man fjener muligheden for at få sponserede udsendelser. Det mister vi samtidig en del indtægt på, så siger Vagn Petersen. 

Også løft til DR

De ekstra millioner bliver fordelt ligelidt mellem regionerne, så hver tv-stationen får omkring 8 mio. kr. ekstra. Halvdelen af beløbet er dog et engangsbeløb.

Foruden styrkelsen af de regionale tv-stationer får også Danmarks Radio et økonomisk løft på 73 mio. kr. Mens blandt andet tanken om et salg af TV 2/Danmark A/S opgives. 

Overblik over medieaftalen

* Digital radio fremmes sådan, at FM-båndet lukkes i 2019, hvis det i 2018 konstateres, at 50 procent af radiolytningen sker på digitale platforme.

* Der indføres en sportsliste, som giver bedre muligheder for, at hele befolkningen kan opleve store sports- og kulturbegivenheder.

* Der vil ikke længere kunne opleves reklamer midt i udsendelser, der får støtte fra Public Service-puljen, og skjult reklame via produktplacering forbydes.

* Der afsættes midler til en årlig medie-rapport fra uafhængige forskere, der sætter kvaliteten i de danske medier under debat.

* DR forpligtes til at styrke transmissionen af forestillinger fra Det Kongelige Teater, så flere danskere i hele landet kan få glæde af teatret.

(Kilde: Kulturministeriet)


Nyhedsoverblik