Nyt korps skal kontrollere udenlandske lastbiler for at sikre lige vilkår

Folketingspolitikere vil oprette et landevejspoliti, der skal holde øje med, at reglerne i transportbranchen bliver overholdt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En undersøgelse foretaget af brancheforeningen Danske Vognmænd, DTL, viser, at halvdelen af de adspurgte DTL-vognmænd mener, at deres forretninger har lidt skade på grund af konkurrence fra østeuropæiske lastbiler.

Det skyldes blandt andet de såkaldte cabotageregler, der gør det muligt for udenlandske chauffører at køre lastbil i Danmark.

Reglerne bliver misbrugt

Cabotagereglerne fra EU blev egentlig udarbejdet for at tage hensyn til miljøet ved at sætte rammer for, hvor mange ture en udenlandsk chauffør måtte tage i et andet EU-land.

0001f1.jpg
Læs også
Udenlandske chauffører presser de danske: - Vi er en døende race
0001f1.jpg
Læs også
Udenlandske chauffører presser de danske: - Vi er en døende race

Men reglerne er ifølge Erik Østergaard, direktør i DTL, blevet gradbøjet i en sådan grad, at danske vognmænd kæmper mod udenlandske chauffører, der tilbyder sin arbejdskraft til en væsentligt lavere løn.

- Reglerne bliver misbrugt til at lave ulige konkurrence, social dumping og skabe nogle vilkår hos chaufførerne, som er fuldstændig uacceptable, siger Erik Østergaard.

En slags landevejspoliti

Lennart Damsbo-Andersen, der er folketingsmedlem for Socialdemokratiet, valgt i Guldborgsundkredsen og formand for Transport- og Bygningsudvalget fortæller, at man lige nu arbejder på at lave et korps, der skal holde øje med transportbranchen.

quote Korpset skal sikre, at man ikke kører til forkerte lønninger, at man overholder køre-hvile-tid og så også, at cabotagereglerne bliver overholdt

Lennart Damsbo-Andersen (S), formand for Transport- og Bygningsudvalget 

- Det vi arbejder på i transportudvalget, det er at få lavet et særligt korps, der skal ud og kontrollere ude på vejene og kontrollere lastbilerne, som kører rundt, så det ikke længere er politiet, der skal gøre det, men et særligt korps, fortæller han.

- Korpset skal sikre, at man ikke kører til forkerte lønninger, at man overholder køre-hvile-tid og så også, at cabotagereglerne bliver overholdt, siger Lennart Damsbo-Andersen.

110115_lastbiler.jpg
Læs også
Danske rastepladser flyder over i udenlandske lastbiler
110115_lastbiler.jpg
Læs også
Danske rastepladser flyder over i udenlandske lastbiler

Han kalder det nye korps et slags landevejspoliti og fortæller, at der er god grund til at holde ekstra øje med transportbranchen.  

- Vi skal have styr på det her, vi kan ikke have en situation, hvor gode danske vognmænd og gode danske chauffører bliver konkurreret ud af markedet af firmaer, som ikke overholder reglerne, og som har underbetalt arbejdskraft, ligesom de fillipinere vi så, der sad ovre i Padborg.


Nyhedsoverblik