I 2016 skal der være otte spor i stedet for seks på strækningen mellem Greve S og Solrød S, og samtidig skal der bygges et nyt rampeanlæg ved Egedesvej.
Rambøll A/S skal tage sig af vej- og miljøteknik, Gimsing & Madsen / Atkins A/S er valgt som rådgiver på broer og bygværker, Vesterholts Eftf. Aps rådgiver om landskab og æstetik, mens miljø og naturteknik bliver varetaget af Grontmij Carl Bro A/S.
”Jeg er glad for at vi har fået nogle rigtigt stærke spillere med på holdet, så vi kan komme i gang med projekteringen og få udbygget motorvejen til glæde for de mange trafikanter, der dagligt kører på strækningen,” siger projektleder Preben T. Pedersen fra Vejdirektoratet.
Rådgiverne går nu med afsæt i anlægsloven og VVM redegørelsen i gang med en yderligere detaljering af udbygningen.
”Rampeanlægget og de nye spor skal stå klar til brug i 2016. Med rådgiverne på banen kan vi nu for alvor komme i gang med projektet og gøre klar til besigtigelse, arkæologiske undersøgelser og ekspropriation,” siger Preben T. Pedersen.
Køge Bugt Motorvejen er den mest trafikerede vej i Danmark med et gennemsnit på omkring 100.000 køretøjer i døgnet. Det giver store problemer med trængsel på den 6-sporede strækning syd for Greve S.