Nye skibe skal forurene mindre i Østersøen og Nordsøen

Nordsøen og Østersøen slipper fra 2021 for store mængder kvælstofilter fra skibe. FN godkender skærpede krav.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nybyggede skibe skal fra 2021 sænke deres udledning af miljø- og sundhedsskadelige kvælstofilter med 75 procent i Østersøen og Nordsøen.

De to havområder bliver derved internationale "miljøzoner". Det besluttede landene i FN's Søfartsorganisation, IMO, torsdag i London.

Vedtagelsen kom, blot en time efter at IMO-landene enedes om skrappere globale krav til svovlindhold i skibsbrændstof. Begge beslutninger kommer efter otte års diskussioner i IMO.

quote Danmark har i flere år arbejdet på at få skærpet NOx-kravene til skibe i Nordsøen og Østersøen. Det glæder mig, at det danske pres har virket

Esben Lunde Larsen (V), miljøminister 

Rederiforening glæder sig over nye regler

Danmarks Rederiforening glæder sig over de kommende regler for kvælstofilter, kaldet NOx'er. Det fastslår chefkonsulent og fungerende underdirektør Jesper Stubkjær.

- Set fra redernes side er det supergodt, at der er kommet en afklaring i stedet for den hidtidige uvished. Og så er der en række miljøfordele, som er positive, siger han.

Indsatsen mod kvælstofoxiderne kræver installation af særlig teknologi på nye skibe - men ikke kontinuerlig kontrol, som kravet om mindre svovl i brændstoffet kan gøre.

- Man kan spare meget store summer, hvis skibet tager ulovlig fuel om bord. Men der er slet ikke det samme behov med de nye NOx-krav, siger Jesper Stubkjær.

Sparer op mod 50.000 menneskeliv om året

De skærpede krav til NOx'er vil få luftforureningen og belastningen med næringsstoffer til at falde i Nordsøen og Østersøen. Kvælstofilter kan både give luftvejssygdomme og føre til for tidlig død hos mennesker.

Den nye aftale vil kunne spare op mod 50.000 menneskeliv om året. Det vurderer Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

quote Set fra redernes side er det supergodt, at der er kommet en afklaring i stedet for den hidtidige uvished. Og så er der en række miljøfordele, som er positive

Jesper Stubkjær, underdirektør i Danmarks Rederiforening

Han kalder aftalen "historisk" og en "succes" - også i forhold til klimaet. Det skyldes beslutningen om at nedbringe udslippet af de skadelige sodpartikler, som er med til at øge den globale opvarmning og smelte isflager i Arktis.

- Men træerne gror desværre ikke ind i himlen, siger Kåre Press-Kristensen.

- For der vil gå rigtigt mange år, før vi får ordentlig bugt med NOx-udslippet, fordi de skrappe krav kun gælder nye skibe.

Miljøminister: Det danske pres har virket 

Miljøminister Esben Lunde Larsen (V) understreger, at Nordsøen og Østersøen med de nye krav bliver blandt de havområder i verden, hvor der gøres mest for at bringe luftforureningen ned.

- Danmark har i flere år arbejdet på at få skærpet NOx-kravene til skibe i Nordsøen og Østersøen. Det glæder mig, at det danske pres har virket, siger han.

Miljøministeren forudser desuden øget eksport for de danske teknologivirksomheder, der kan levere de renseløsninger, som nye skibe får brug for.


Nyhedsoverblik